مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

این مکان جالب در شیراز را نباید از دست بدهید


وقتی صحبت از سفر و گردشگری در ایران به میان می آید، شیراز قطعا یکی از اولین شهرهایی است که به ذهن می رسد. شیرازی شهری است که به شعر و بهار نارنج معروف است و نه تنها به دلیل وجود آرامگاه حافظ و سعدی از نظر فرهنگی اهمیت دارد، بلکه آثار تاریخی بزرگی مانند تخت جمشید و پاسارگاد آن را به یکی از قطب های مهم تاریخی تبدیل کرده است. از کشور برای مروری بر جاذبه های شیراز این سایت گردشی تاپ  را تا انتها بخوانید.


معروف ترین مکان های شیراز

شیراز سومین شهر قدیمی و پنجمین شهر بزرگ ایران است، از این رو در هر گوشه از این شهر جاذبه های فراوانی وجود دارد که سفر به شیراز را به یکی از پربارترین تورها تبدیل می کند. در میان بسیاری از جاذبه های گردشگری شیراز، برخی از آن‌هایی که باید در سفر خود بدانید و نباید از دست بدهید، در زیر معرفی شده‌اند.


حافظه

آرامگاه حافظ شاعر بزرگ شیراز یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شیراز است که در جنوب دروازه قرآن قرار دارد. با تالارها و باغ‌های زیبایی که در زمینی به وسعت دو هکتار گسترده شده و در شب نورانی می‌شوند، بازدیدکنندگان شیراز در حال و هوای شعر حافظ شیراز غرق می‌شوند.

او

آرامگاه سعدی در انتهای خیابان بستان یکی دیگر از مقاصد دوستداران شعر و ادب ایران است. مجموعه سعدی مقبره که به دستور کریم خان زند ساخته شده است، اکنون دارای ترکیبی از معماری سنتی و مدرن است. از گردش در پارک لذت ببرید و فالوده شیرازی را در مقابل سعدیه تجربه کنید.

ارگ کریمخانی

این قلعه کرم خان زند در مرکز شهر قرار دارد. ساختمانی که اکنون در مورد آن صحبت می کنیم کمی آسیب دیده و از بهترین مصالح در ساخت آن استفاده شده تا دوام داشته باشد.

پرسپولیس

بزرگترین و محبوب ترین جاذبه تاریخی شیراز، تخت جمشید است که در 55 کیلومتری شهر قرار دارد. این اثر تاریخی 2500 سال قدمت دارد. این بنا با مساحتی بالغ بر 125000 متر مربع به سفارش داریوش ساخته شده است و با وجود قدمتش همچنان شگفت انگیز است.

جردین جهان نما

از باغ های شیراز در تاریخ و ادبیات کشورمان بسیار یاد شده است، به دلیل طراحی زیبای باغ، طبیعت زیبا و فضای شاد، شاعران را به شعر وامی دارد. یکی از زیباترین باغ های شیراز، باغ جهان نامه است که در بالای میدان حافظیه قرار دارد. این باغ با درختان مرکبات، کاج و سرو یکی از بهترین مکان های شهر برای استراحت و لذت بردن از هوای زیبا است. ساختمانی دو طبقه هشت ضلعی با نمای آجری در باغ نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

شاپوری سپیلی

بار دیگر جاذبه تاریخی شیراز که در کنار باغ های زیبا به یکی از جاذبه های اصلی شهر تبدیل شده است. البته قدمت این ویلا به دوره پهلوی می رسد. اما سبک معماری آن قاجاری است. ویلا در خیابان انوری شیراز در زمینی به مساحت 4635 متر مربع واقع شده است. ویلا با متراژ 840 متر در دو طبقه ساخته شده است.

باغ ارن

یکی از معروف ترین باغ های شیراز، باغ ارم است که کم گفته است. این بنا مربوط به دوره سلجوقیان است و در زمان کریم خان زند بازسازی شده است. منظره نخل، افرا، اقاقیا، بید و درختان ساروناز حتی در ماه می به یاد ماندنی می ماند.

زیارتگاه شاچراگ

یکی از جاذبه های تاریخی و مذهبی شیراز آرامگاه شاهچراغ است. این بنا در دوره اتابکان فارس ساخته شده و آرامگاه برادر امام موسی کاظم معروف به شاهچراغ است. گنبد زیبا، آینه کاری، کاشی کاری، حیاط با حوض زیبا از جاذبه های این مکان است.

مجموعه ای از وکلا

هنگام رفتن به شیراز نمی توان از حمام و بازار و مسجد وکیل بازدید نکرد. اینها برخی از جاذبه های تاریخی شیراز است که از زمان وکیل الرایه کریم خان زند در شیراز باقی مانده است. در ساخت سرویس بهداشتی وکیل از بهترین اصول ساخت و ساز استفاده شده است. دارای بخشی به نام شاه شن و شامل بخش های دیگری مانند خزانه، رختکن، گلخانه است. دیوارها و نقوش سنگ آهک شما را مسحور خواهند کرد.

مسجد وکیل یکی دیگر از بناهای بزرگ دوره کریم خان زند است. دارای دو گالری و یک شبستان و سنگ مرغوب در ساخت آن استفاده شده است. این ساختمان دارای 48 ستون عظیم است که شما را شگفت زده خواهد کرد. بازار وکیل در مجاورت مسجد وکیل و حمام قرار دارد و یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران به شمار می رود. از غرفه های بازار گرفته تا راهروها تا سقف و دیوارها، این بازار جذاب است و حال و هوای این زندگی قدیمی را بازسازی می کند.

نصیرالملک مسکی

مسجد نصیرالملک که توسط میرزا حسنعلی خان یکی از اعیان شیراز ساخته شده است، اکنون به مکان تاریخی زیبایی در این شهر تبدیل شده است. دارای دو در، دو در و دو ایوان است و طراحی آن پس از سال ها همچنان چشم ها را به خود خیره می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد