مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

پلاستیک چیست؟


پلاستیک به عنوان ماده ای تعریف می شود که حاوی یک جزء اساسی از یک ماده آلی با وزن مولکولی بالا باشد. همچنین به عنوان پلیمرهای زنجیره های کربنی طولانی تعریف می شود. اتم های کربن به صورت زنجیره ای به هم متصل هستند و در مولکول های زنجیره بلند تولید می شوند.

پلاستیک در سال 1846 توسط شیمیدان مشهور آلمانی کریستین شونبین کشف شد. پلاستیک به طور تصادفی پیدا شد. کریستین در حال انجام آزمایشی در آشپزخانه خود بود و به طور تصادفی مخلوطی از اسید نیتریک و سولفوریک ریخت. برای پاک کردن محلول (مخلوطی از اسید نیتریک و سولفوریک) پارچه ای برداشت و پس از پاک کردن آن را در فر گذاشت. پس از مدتی پارچه ناپدید شد و پلاستیک ساخته شد.


مقدمه ای بر پلاستیک

کلمه پلاستیک از کلمه یونانی Plastikos به معنای دور انداختن گرفته شده است. فیوزهای قدیمی حاوی ترکیباتی حاوی هیدروژن و کربن (هیدروکربن) هستند که به عنوان بلوک های سازنده مولکول های پلیمری طولانی عمل می کنند. بلوک های ساختمانی که به عنوان مونومر شناخته می شوند، به یکدیگر متصل شده و زنجیره های کربنی طولانیبه نام پلیمر را تشکیل می دهند.



تولید کننده دستگیره های پلاستیکی

پلاستیک ها از ترکیبات آلی مصنوعی یا نیمه مصنوعی ساخته می شوند. این ترکیبات متنوع و زیاد هستند، اما همه آنها خاصیت چکش خواری دارند. این بدان معنی است که می توان آنها را به شکل خاصی از مواد جامد تبدیل کرد. پلاستیسیته خاصیت ماده ای است که این قابلیت را دارد که دائماً شکل خود را بدون شکستگی تغییر دهد. نام پلاستیک نیز از این خاصیت گرفته شده است.

پلاستیک ها معمولا پلیمرهایی با کارایی بالا هستند، اما اغلب حاوی مواد دیگری نیز هستند. آنها اغلب مصنوعی هستند و اغلب از مواد پتروشیمی ساخته می شوند. با این حال، مشکلات زیست محیطی امروزی منجر به افزایش پلاستیک از مواد تجدیدپذیر مانند پلی لاکتیک اسید از ذرت یا سلولز از الیاف پنبه شده است. پلاستیک ها در بسیاری از انواع محصولات پیشرفته استفاده می شوند زیرا نسبتاً ارزان، آسان برای ساخت، همه کاره و ضد آب هستند. پلاستیک در همه چیز از محصولات ساده مانند تکه های کاغذ گرفته تا محصولات پیچیده مانند هواپیما استفاده می شود.


پلاستیک برای چه مواردی استفاده می شود؟

پلاستیک در حمل و نقل

حمل و نقل ارزان و ایمن مردم و کالا برای اقتصاد ما مهم است زیرا کاهش وزن خودروها، هواپیماها، کشتی ها و قطارها می تواند مصرف سوخت را کاهش دهد. بنابراین وزن سبک پلاستیک ها آنها را برای صنعت حمل و نقل ارزشمند می کند. لطفا برای اطلاعات بیشتر به این وبلاگ مراجعه کنید.


پلاستیک در ساخت و ساز

پلاستیک در انواع کاربردهای ساختمانی استفاده می شود. آنها همه کاره هستند و نسبت قدرت به وزن، دوام، انعطاف پذیری، نگهداری کم و مقاومت کم را ترکیب می کنند. به همین دلیل، پلاستیک یک انتخاب اقتصادی و کاربردی در صنعت ساختمان است.


برق و برق

برق تقریباً تمام جنبه های زندگی ما را در خانه، محل کار، محل کار و ورزش نیرو می دهد. و هر جا برق بگیریم پلاستیک هم می گیریم. در تولید این محصول از موم آنتی اوزونانت نیز استفاده می شود.


بسته بندی پلاستیکی

پلاستیک ماده مناسبی برای بسته بندی محصولات است. پلاستیک جهانی، تمیز، سبک، انعطاف پذیر و بسیار بادوام است. این ماده پرمصرف ترین مواد پلاستیکی در سراسر جهان است و در بسیاری از مواد بسته بندی از جمله ظروف، بطری ها، درام ها، سینی ها، جعبه ها، فنجان ها و بسته بندی ها، محصولات کودک و بسته بندی استفاده می شود.



مزایای استفاده از کیسه های پلاستیکی:

مدت زمان

بسته بندی ضد کودک

گروه بسته بندی BPF


پلاستیک پرینت سه بعدی

با توجه به خواص مختلف پلاستیک ها، می توان از آنها در بسیاری از مناطق مختلف استفاده کرد. جدیدترین و جالب ترین آنها رشته های تولید و چاپ سه بعدی است. یا نگاهی به این منطقه جدید بیندازید که در آن پلاستیک چاپ شده را می توان در چاپگرهای سه بعدی برای اهداف مختلف استفاده کرد. تنوع استفاده از پلاستیک برای پرینت سه بعدی هیجان انگیز است. این محصولات عمدتاً در آزمایشگاه ها، اسباب بازی ها، گیربکس های مکانیکی، ماهواره های پزشکی و ... کاربرد دارند.


مهندسان اغلب مواد پلاستیکی را بر اساس ساختار شیمیایی ستون فقرات پلیمری و زنجیره های جانبی طبقه بندی می کنند. برخی از گروه های اصلی در این دسته بندی ها عبارتند از:

اکریلیک

پلی استر

سیلیکون

پلی اورتان

هالوپلاستیک

سایر کاربردهای پلاستیک

خودرو - سپرها، داشبوردها، قطعات موتور، صندلی ها و درها

تولید انرژی - توربین های بادی، پنل های خورشیدی و امواج

مبلمان - رختخواب، اثاثیه

دریایی - بدنه و بادبان قایق

پزشکی و بهداشت - سرنگ، کیسه های بدن، لوله، دستگاه های دیالیز، دریچه های قلب، اندام های مصنوعی و پانسمان

نظامی - کلاه ایمنی، زره بدن، تانک، کشتی های جنگی، هواپیما و تجهیزات ارتباطی


انواع پلاستیک

پلاستیک ها بسته به خواص فیزیکی خود به دو نوع ترموپلاستیک و ترموپلاستیک تقسیم می شوند.

ترموپلاستیک ها پلاستیک هایی که به راحتی با حرارت می شکنند و به راحتی خم می شوند. پلیمرهای خطی و ترکیبی از پلیمرهای خطی و اتصال عرضی، ترموپلاستیک هستند. مثلا پی وی سی، نایلون، پلی اتیلن و غیره.

ترموست: پلاستیکی است که می توان آن را با حرارت دادن بعد از بازسازی نرم کرد. پلیمرهای با پیوند متقابل بالا به عنوان پلاستیک های ترموست طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال: باکلیت، ملامین و غیره. از باکلیت برای ساخت کلیدهای برق استفاده می شود، در حالی که ملامین برای کاشی های کف استفاده می شود.


پلاستیک

پلاستیک قوی و انعطاف پذیر است.

آنها هادی ضعیف گرما و الکتریسیته هستند.

پلاستیک بسیار چکش خوار است و اشکال و اشکال مختلفی دارد.

در برابر خوردگی مقاوم است.

آنها به بسیاری از داروها مقاوم هستند.


بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک ضروری است. اگر پلاستیک به موقع بازیافت نشود، با مواد یا مواد دیگر مخلوط می شود و بازیافت را دشوار می کند و به منبع آلودگی تبدیل می شود.

پلاستیک ها تجزیه پذیر نیستند و در اثر فعالیت میکروبی تجزیه نمی شوند. برای جلوگیری از این امر، استفاده از پلیمرهای زیستی یا پلیمرهای زیست تخریب پذیر مهم است.



رفرنس مقاله:https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214078-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد