مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

بررسی سبک های معماری ایرانی از دیرباز تا کنون

ایران سرزمینی است که ارمغان های زیادی به جهان معماری عرضه داشته است اما متاسفانه آمار دقیقی ازآنها در دسترس نیست؛ هرچند افراد زیادی زمان و درکل زندگی خود را وقف شناخت معماری ایرانی نموده اند، اما نتیجه تحقیقات شان به صورت مداوم در اختیار دیگران خصوصا علاقه مندان به ایران و معماری قرار نگرفته است.


اما اگر شما به تاریخ و معماری ایران علاقه دارید می توانید در ادامه ی این مقاله با سبک های معماری در هر دوره ی از تاریخ از نگاه استاد پیرنیا بزرگوار ، آشنا شوید.


پژوهش های باستانی

کاوش‌ها و پژوهش های باستانی توسط باستان شناسان ایرانی و خارجی نشانگر این امر است که قدمت معماری ایرانی به هزاره پنجم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.


از نگاه استاد پیرنیا، هنر و معماری ایران دارای چند قائده  است که به خوبی در نمونه های این هنر نمایان است. این اصول و قواعد عبارت اند از: مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش، خود بسندگی و درونگرایی.

مردم واری: مردم واری به معنی رعایت تناسب میان ساختمان با اندام های انسان است، که در حال حاضر به آن ارگونومی و آنتروپومتری گفته میشود.


 میتوان در و پنجره را مثال زد؛ در و پنجره یا تاقچه و پستویی که برای انبار رختخواب بکار می رفته، همگی اندازه های مناسب داشتند.


پرهیز از بیهودگی: در معماری ایران همیشه  از انجام کار بیهوده و اسراف در ساختمان سازی پرهیز میشده.


 در واقع تمام نگارگری ها در ساختمان با دلیل و برهان انجام می شده است؛ برای مثال اگر در اُرسی و پنجره با چوب و یا گچ و شیشه های رنگ رنگین گره سازی می کردند برای این بوده است که در برابر آفتاب تند و گاهی سوزان، پناهی باشد تا چشم را نیازارد.


نیارش: به نقش ایستایی، فن ساختمان و ساختمایه(مصالح) شناسی، نیارش گفته می شود.


خود بسندگی: معماران ایرانی تلاش می کردند مصالح مورد نیاز خود را از نزدیک ترین جاها بدست آورند؛ به این خاطر که کار ساخت با سرعت و شتاب بیشتری انجام می شده است.


درونگرایی: معمولا در سامان دهی فضاهای ساختمان، باور های مردم بسیار کار ساز  وموثر بوده است.


یکی از باورهای مردم ایران ارزش نهادن به زندگی شخصی و حرمت بوده و هست ؛که این امر در معماری ایران را درونگرا ساخته است.


سبک شناسی معماری ایران

به طورکلی سبک‌شناسی معماری ایرانی به دو دوره پیش از اسلام و پس از اسلام تقسیم می‌شود، که سبک‌های پارسی و پارتی مربوط به پیش از اسلام و سبک‌های خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی پس از اسلام را شامل می‌شود؛ که در هر دوره اصول و قواعد معماری با شکل و ظاهری متفاوت بکار رفته است.


سبک پارسی

سبک معماری پارسی که از زمان هخامنشیان تا حمله اسکندر به ایران (از سده ششم تا سده چهارم پیش از میلاد)، رواج داشت نخستین شیوه معماری ایرانیان است.


نام این سبک معماری از قوم پارس برداشت شده است. البته که این سبک معماری به پیش از دوره حکومت قوم پارس و زمان آریایی‌ها برمیگردد و بناهای به جا مانده از آن‌ها نیز وجود داشته است، اما نکته قابل توجه این است که در دوره حکومت پارسیان به اوج خود رسیده است.جوان ایرانی (irjavan.com)


از بناهای به جا مانده از دوره ماقبل دوره سبک پارسی می‌توان به تپه زاغه، تپه سیلک و زیگورات چغازنبیل اشاره کرد؛ البته بعد از آن، تمدن ماد در هگمتانه و سپس با ورود آریایی‌ها به منطقه دوره پارسی آغاز  می‌شود که بنا به گفته‌های استاد پیرنیا، ویژگی‌هایی همچون ساختمان سازی بر روی سکو، درون‌گرایی (خصوصا در تخت جمشید و شوش)، ارتباط دادن فضاهای فرعی (چون آشپزخانه) با راه‌ های پنهانی به ساختمان اصلی، پی‌سازی با سنگ لاشه، نماسازی بیرونی با سنگ تراش و نماسازی درونی با کاشی لعاب‌دار و بهره گیری از پایه ستون و سرستون (آرایش سرستون با جزییات) دارد.


از بناهای به جا مانده از سبک پارسی می‌توان به پاسارگاد، آرامگاه کوروش، کاخ شوش، تخت جمشید و آرامگاه‌های نقش رستم را ذکر کرد.


سبک پارسی

سبک پارتی

سبک و شیوه پارتی پس از حمله اسکندر به ایران پدیدار شد و در حکومت‌ اشکانیان، ساسانیان، صدر اسلام و در برخی مناطق حتی بعد اسلام تا سده سوم و چهارم هجری نیز دنبال شده است.


از نظر استاد پیرنیا ویژگی های زیر مختص به سبک پارتی است. گوناگونی در طرح ها و بهره مندی از فضاهای مختلف صورت میگرفته است. جفت سازی در نیایشگاه ها و کاخ های پذیرایی را شاهد بوده ایم. پادجفت سازی در کاخ های مسکونی و خانه ها رواج یافت.


درونگرایی با بهره گیری از میانسرا نیز ازدیگر ویژگی ها بوده. شکوه و عظمت دادن به ساختمانها با بلند ساختن آنها نیز در راس کار قرار گرفت.


در ادامه نیز شاهد بهره گیری از سقف های خمیده و گنبدی بودیه ایم.


پی سازی با سنگ لاشه و گوشه سازی چوبی نیز از ویژگی های این دوران بوده.


در آخر نیز میتوان گچ بری با خطوط شکسته و خمیده و بهره گیری از کنگره و کوردرها (نمای از پنجره) در نمای ساختمان را نام برد.


بناهای به جای مانده از سبک پارتی به شرح ذیل است:


نیایشگاه آناهیتا در کنگاور، کاخ الحضر، مجموعه نسا، کاخ آشور، کوه خواجه، بازه هور، آتشکده فیروز آباد، تاق کسری، بیشابور، کاخ سروستان، کاخ قصر شیرین.


سبک پارتی

سبک خراسانی

همانطور که پیش تر گفته شد از شش شیوه معماری ایرانی، دو شیوه پارسی و پارتی از پیش از اسلام و چهار شیوه خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی بعد از اسلام هستند.


سبک خراسانی، در سده نخست هجری آغاز شده و تا سده چهارم هجری ادامه یافت.


 (دوران حکومت صفاریان، طاهریان، غزنویان )


آنچه درباره فرهنگ آن دوران پیداست،این است  که دگرگونی های فرهنگی، بیشتر در خراسان رخ می داده است و از آنجا به شهرهایی چون دامغان و یزد و… رسیده است.


از نظر اساتید و نامداران معماری و باستان شناسی، ویژگی های این سبک الگو گرفتن از باورهای اسلامی است؛ پس بنابر این مسئله ساختمان ها حالت مردم وار تری به خود گرفتند.


از لحاظ از لحاظ فن ساختمان سازی یا همان نیارش، سبک و سیاق معماری شیوه خراسانی با شیوه پارتی تفاوتی نکرد.


ساختمایه هم همان مصالح بوم آورد بوده است. به این معنا که آن را از همان منطقه تهیه میکرده اند؛ برای مثال مسجد جامع فهرج، دیواره های چینه ای از گِل فهرج دارد و ستون ها نیز از خشت است.


با ورود اسلام در دوره خراسانی جایگاه بسیار ارزشمندی برای مساجد در نظر گرفته شد؛


نزدیکی سبک خراسانی به سبک و روش پارتی هم کم تاثیر نبود تا کم و بیش دخالت‌ هایی از معماری عبادتگاه‌ های پارتی در مساجد این دوره دیده شود.


 از بناهای بجای مانده از سبک خراسانی می‌توان به مسجد مدینه، مسجد جامع فهرج، تاریخانه دامغان، مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع نائین و مسجد جامع نی‌ ریز اشاره کرد.


سبک خراسانی

سبک رازی

سبک و سیاق معماری رازی، چهارمین سبک معماری ایرانی است که از زمان حکومت آل زیاد آغاز و تا زمان حکومت آل‌بویه، سلجوقی، اتابکان و خوارزم شاهیان ادامه پیداکرد.


این سبک تمامی ویژگی‌های خوب سبک ‌های پیشین را دارا است؛ در حقیقت در این سبک نغز کاری سبک پارسی، شکوه سبک پارتی و ریزه کاری سبک خراسانی به صورت یکجا به نمایش گذاشته شده است.


 نقطه آغاز سبک رازی اگرچه از شمال ایران بوده،  اما در شهر ری جان و روح تازه گرفته گرفته و بهترین سازه‌ ها در آن زمان ومکان بنا شده است؛ اما متأسفانه در پی غارت محمود غزنوی بیشتر آن‌ بنا ها از میان رفته است.


در سبک و شیوه رازی ساختمان های با کارکرد های مختلف پدید آمدند؛


 مانند آرامگاهای برجی، مسجدهای دارای شبستان ستون‌دار و تبدیل آنها به مساجد چهار ایوانی.


ساخت طاق و گنبد به شدت پیشرفت کرد، انواع نگاره با خطوط شکسته و مستقیم که بیشتر با آجر کار شده است و گچ‌ بری‌های چشم نواز در معماری این دوره یافت می‌شود؛ در این شیوه برخی مسجد های دارای شبستان ستون دار، به چهار ایوانی تبدیل شد.


(ایوان یکی از فضاهایی بود که قبل از اسلام در معماری ایران ساخته شده بود و در این دوره مجدد بکار گرفته شد.


انواع نگاره با خطوط شکسته و مستقیم که اکثرا با آجر کار شده است و گچ‌ بری‌های چشم نواز در معماری این دوره یافت می‌شود.


نمونه بنا های بجای مانده از سبک رازی: مقبره امیر اسماعیل سامانی، گنبد قابوس، برج های خرقان، مسج جامع اصفهان، رباط شرف، مسجد جامع زواره، مسجد جامع اردستان، گنبد سرخه مراغه.


سبک رازی

سبک آذری

سبک آذری دارای دو دوره زمانی است.


دوره نخست سبک آذری از زمان هولاگو و پایتخت شدن مراغه؛ و دوره دوم آن از زمان تیمور و پایتختی سمرقند آغاز می شود.


در زمان این سبک، پس از حمله مغول نیاز شدید به بازسازی ساختمان‌ های ویران شده یا ساخت ساختمان های جدید دیده می‌شد؛ از این رو شتابی در روند ساختمان سازی پدید آمد، به همین خاطر به بهره گیری از عناصر یکسانی مانند کاربندی در سازه روی آوردند.


بهره گیری بیشتر از هندسه در طراحی معماری نیز از دیگر ویژگی های این سبک معماری بوده است.


در آن زمان ساختمان هایی با اندازه های بسیار بزرگ ساخته شد که در سبک و شیوه پیشین، مثل و مانند نداشت؛ همچون گنبد سلطانیه.


در شیوه رازی، آجرکاری نما همراه با سفت کاری انجام می شد؛ اما در شیوه آذری، نخست ساختمان با خشت یا آجر و حتی سنگ بدون سفت کاری نما ساخته میشد، سپس نماسازی به آن افزوده می شده است.


در واقع میتوان گفت که نماسازی از خود بنا جدا بوده است.


اما با گذشت زمان رفته رفته از کاربرد آجر کاسته شد و جای آن را کاشی یا همان سفال لعابدار گرفت.


بکار گیری کاشی تراش یا مُعرق و کاشی هفت رنگ هم از دیگر ویژگی های این سبک معماری بوده است.


بنا های بجای مانده از سبک آذری به شرح ذیل است:


مقبره سلطانیه، مسجد علیشاه تبریز، مسجد جامع ورامین، مسجد جامع یزد، خانقاه شیخ عبدالصمد نطنز، مسجد گوهر شاد، مسجد غیاثیه خرگرد، مسجد میرچخماق، مسجد بی بی خانم سمرقند، گور امیر سمرقند، مسجد کبود تبریز.


سبک آذری

سبک اصفهانی

به طور کل معماری بومی آذربایجان پدید آوردنده ی سه شیوه ی رازی، آذری و اصفهانی بوده است؛ پس میتوان گفت که خاستگاه این شیوه، شهر اصفهان نبوده ولی در آن مکان رشد یافته و به بهترین و بالا ترین حد خود رسیده است.


 از دیدگاه استاد پیرنیا، سبک و شیوه ی اصفهانی آخرین شیوه معماری در ایران است.


 لازم به ذکر است که در نوشته های غربی از سبک اصفهانی با نام های شیوه صفوی، افشاری ، زند و قاجار یاد شده است.


رواج سبک اصفهانی (صفویان، افشاریه، زندیه و قاجاریه) از اوائل قرن دهم تا اواسط دوره قاجاریه دیده می‌شود.


از خصوصیات سبک اصفهان می‌توان به ساده شدن طرح‌ها در بیشتر ساختمان‌ها و ساخت فضاها به صورت چهار پهلو (مربع یا مستطیل)، هندسه ساده، شکل و خط‌ های شکسته بیشتر بکار رفته شده در بنا ها اشاره کرد.


در ادامه پیش آمدگی و پس رفتگی در ساختمان ها کمتر می‌شود، ولی از این شیوه به بعد ساخت گوشه‌ های پخ در ساختمان رواج بیشتری پیدا کرد. سادگی طرح در بناها آشکار شد و در کل کیفیت ساختمان سازی اُفت کرد.


در سبک آذری با بکارگیری یک هندسه قوی، طرح های پیچیده ای ساخته شدند اما در سبک و شیوه اصفهانی، هندسه ساده و شکل و خط های شکسته بیشتر بکار رفت.


از جمله بناهای بجای مانده از سبک اصفهانی نیزمسجد امام اصفهان، مسجد شیخ لطف الله، مدرسه خان شیراز، مجموعه گنجعلی خان، مسجد حکیم، چهل‌ستون، هشت بهشت، مدرسه چهار باغ اصفهان، مدرسه امام سلطانی، مدرسه آقا برزگ کاشان، عالی قاپو و مسجد آقا بزرگ هستند.


سبک اصفهانی

سخن آخر

ما بین حکومت قاجار و آشنایی بیشتر با تمدن غرب، شیفتگی در دل پادشاهان و حکومت داران آن دوران نسبت به تمدن غرب شکل گرفت که آثار آن در ساخت‌وسازهای حال حاضر کشور نیز به وضوح دیده میشود.


متأسفانه در دوران پیش از انقلاب و پس آن نیز این روند رشد صعودی به خود گرفته است و نشانه‌های بسیار کمی از حضور معماری ایرانی در سازه‌ های معاصر دیده می‌شود.


برای مطالعه مقالات مشابه و آشنایی بیشتر با تاریخ معماری و معماری ایرانی با ما در سایتی که درج میکنیم همراه باشید.

https://irjavan.com/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b9%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%d8%aa/

نقل قول چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟


قانون چیست

همه ما تا حدودی می دانیم که گاهی به مطالبی که در قالب شعر گفته می شود، تلاوت نیز گفته می شود. اما تعریف روشنی از چیستی و تفاوت آن با شعر ندارم. به راستی شعر چه ویژگی هایی را باید شعر نامید؟

از طرف دیگر، آیا شیوه ای از بیان شعر را دیکشنری می نامند یا خود شعر باید یکسری ویژگی داشته باشد (مثلاً قافیه ها باید نظم خاصی داشته باشند) تا بتوان آن را دیکشنری نامید؟

چگونه جمله بسازیم؟

این سوال را در کلاس شعر و موسیقی پرسیدم و جواب جالبی گرفتم که در همه شعرها و تلاوت ها ناخودآگاه از موسیقی گرفته شده و قانون خاصی برای این کار وجود ندارد. خوب، من متوجه شدم، اما همه افرادی که اکنون آهنگ و صحبت می کنند واقعاً از جایی شروع کردند. یا در بعضی جاها آتش گرفته اند که حالا بیشتر استراحت کنند. من این نهر را دوست دارم، می خواهم وارد آن شوم، اما نمی دانم چگونه این کار را انجام دهم. با تشکر از شما برای کمک به من.

تبدیل شعر به کلام

شعر معمولاً به دو صورت خوانده می شود. خوب و بد. شاید شما هم این را تجربه کرده باشید. اگر خودتان آن را تجربه نکرده اید، ممکن است دیده باشید که یک نفر یک شعر خوب را بد می گوید و دیگری یک شعر بد را خوب می خواند. این دو نوع خواندن در هر نوع شعری امکان پذیر است. اثرات آنها نیز متفاوت است. وقتی یک شعر خوب یا بد می خوانید، شنونده نه تنها از آن احساس لذت نمی برد، بلکه از آن متنفر هم می شود. یا وقتی شعر بدی خوب خوانده شود تمام ایرادات درونی شعر از بین می رود و شنونده از آن لذت می برد.

تا زمانی که متوجه شویم خواندن شعر روی شنونده تأثیر می گذارد، پس اگر شعر متنی در دست خواننده باشد چه؟ تبلیغ دهنده اینگونه آن را ارائه می دهد. اگر شعری درست «خوانده شود» طبیعتاً تأثیرات مثبتی خواهد داشت، اما اگر درست اجرا نشود تأثیرات منفی خواهد داشت. چون شعر خواندن فقط خط به خط خواندن نیست که مثل یک حرف خوانده شود. خواندن یک شعر در واقع بازآفرینی شعر است. همچنین تولید معانی جدید است; یعنی شعر زمانی که شاعر آن را می خواند یک بار متولد می شود و زمانی که خواننده (اعلام کننده یا قاری) آن را می خواند دوباره خلق می شود. هر دو شعر را کامل می کنند. اگر شعری خوب سروده شود ولی خوب خوانده نشود نمی تواند پیام و تاثیر اصلی خود را منتقل کند و اگر درست خوانده یا خوانده شود با خواندن می توان کاستی های آن را برطرف کرد. برعکس، اگر شعر ناقصی به درستی خوانده شود، می تواند آثار خود را به خواننده منتقل کند. به همین دلیل، «بیان» به عنوان یک حوزه علمی همواره مطرح بوده و این بحث از قدیم الایام تا به امروز ادامه داشته است. سیاستمداران، مبلغان مذهبی و همه کسانی که مستقیماً با مردم در ارتباط بودند، سعی کرده‌اند با استفاده از روش «بیان» پیام‌های خود را به مردم برسانند. یکی از موفقیت های هیتلر در تجمع مردم سخنرانی های شیوای او بود. یا یکی از دلایل پیروزی «اوباما» در انتخابات، بیان جذاب اوست. صدای خوب هنگام تلاوت قرآن یکی از شروط اساسی خواندن است. به گفته راویان، عده ای به خاطر تلاوت عبدالباس الجمیل به اسلام گرویدند. امروزه در صدا و سیما خواندن صحیح و صدای خوب شرط لازم است.

در نتیجه در بسیاری از حوزه های خطبه مانند سخنرانی، تدریس، آموزش، موعظه و خواندن، گوینده، صدای واضح و مشخص، تلفظ صحیح جملات و کلمات و لحن مناسب از مهمترین موارد است. . شعر قرآن مهمترین جزء خطبه است و بیان صحیح آن ضروری است. زیرا شعر خود زبانی روشن و دقیق است. بنابراین باید دقیق و درست بیان شود.

همچنین خواندن شعر باید دارای شرایط زیر باشد:

داشتن صدای خوب: صدا را می توان به خوب، بد و متوسط ​​تقسیم کرد. صدای خوب صدایی است که شنونده را آرام کند. برای خوشحال کردن شنونده صدای بد صدایی است که از شنونده متنفر باشد. صدای متوسط ​​صدایی است که نه شنونده را خشنود می کند و نه منزجر می کند.

تشخیص آهنگ: یک گوینده خوب باید یک نوازنده خوب هم باشد. آهنگ را بشناسید و کیفیت و ساختار آن را بشناسید. می تواند موسیقی خوب و بد را تشخیص دهد و نحوه استفاده از نت های موسیقی را بداند. زیرا هر کلمه ای موسیقی خاص خود را دارد. هر حرف صدای مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال، حرف "ر" سخت تلفظ می شود، حرف "م" به آرامی تلفظ می شود. یا حرف «x» یک نوع آهنگ دارد و حرف «ب» آهنگ دیگری دارد. بنابراین، یک گوینده خوب باید با انواع صداها و اشکال مختلف موسیقی آشنا باشد. علاوه بر این، فن خواندن قرآن را نیز بداند و با علم تجوید آشنا باشد.

مهارت های ارتباطی: هر فردی توانایی برقراری ارتباط با دیگران را دارد، اما افراد مختلف به طور متفاوتی ارتباط برقرار می کنند. برخی از افراد کمتر از این توانایی برخوردارند، برخی بیشتر. به عنوان مثال، برخی از افراد توانایی علمی بالایی دارند اما بیان ضعیفی دارند، و برخی دیگر از پایگاه فکری پایینی برخوردارند اما بیانگر استثنایی هستند. بسیاری از مردم با شنیدن صحبت های او تصور می کنند دانش او بیش از اول شخص است. این به دلیل همان قدرت ارتباطی بیان دوم شخص است. عوامل زیادی در قدرت ارتباط موثر هستند، از جمله:

استعداد طبیعی: برخی از افراد استعداد طبیعی برای صحبت کردن دارند. هرگز در بیان چیزی مشکلی وجود ندارد. از طرفی برخی افراد در تکلم مشکل دارند. آنها نمی توانند به راحتی چیزی را برای مردم توضیح دهند. به طور کلی این افراد در زمینه روابط اجتماعی نیز با مشکلاتی مواجه هستند. آنها افراد منزوی هستند. آنها بیشتر درونگرا هستند. آنها دوست ندارند صحبت کنند یا گوش دهند. آنها اغلب برای خودشان صحبت می کنند. به همین دلیل وقتی می خواهند چیزی بگویند از کلمات کمی استفاده می کنند. دایره لغات او محدود است.

پشتیبانی فکری: فردی که از نظر محتوا و اندیشه ضعیف است در ارائه موضوع مشکل دارد. نمیتونم درست ارتباط برقرار کنم یک گوینده نمی تواند شعر را به درستی بخواند و تا زمانی که متوجه نشود که چه می گوید، ارتباط بین شاعر و شنونده را تضمین می کند. پس برای یک تلاوت خوب باید شناخت کافی از موضوع و درک خوب شعر داشته باشید تا بتوانید پیام آن را به درستی منتقل کنید.

انتخاب زبان مناسب: انتخاب زبان نیز در فرآیند ارتباط بسیار مهم است. مثلاً شهید مطهری به یک زبان صحبت می کند و شهید شریعتی زبان دیگر. این دو زبان اساساً متفاوت هستند. زبان مطهری ساده و روان و زبان شریعتی آراسته و سخت فهم است. مطهری برای عموم مردم قابل درک است، اما شرع نیست. عموم مردم مطهری احساب را ترجیح می دهند اما تحصیلکرده ها شریعتی را ترجیح می دهند. این تفاوت در شعر هم هست. حافظ یک نوع بیان دارد و بیدل شکل دیگر. گوینده باید بتواند بین این دو زبان تمایز قائل شود و بسته به آن زبان با شنونده ارتباط برقرار کند.

حرکت بدن: حرکت بدن یکی دیگر از ابزارهای ارتباطی است. وضعیت بدن ذهن شنونده را روی گوینده متمرکز می کند. بنابراین کلام شعر همیشه به گونه ای است که شنوندگان را خشنود می کند. شاید هر فردی در حین صحبت کردن، حرکات بدنی داشته باشد، اما مهم‌ترین نکته این است که این حرکات باید با محتوا و بیان کلمات مطابقت داشته باشد. هر حرکتی نه تنها جلب توجه می کند، بلکه شنونده را نیز خوشحال می کند. این باعث شد که او نتواند به گوش دادن ادامه دهد.

توانایی انتقال احساسات: یک مجری رادیو خوب ابتدا باید احساسات شاعر را که در شعر او بیان شده است بازتولید کند و سپس آن احساس را به درستی به شنونده منتقل کند. سطح احساس در هر شعر متفاوت است. برخی از شعرها دارای محتوای قوی، برخی دارای عواطف و احساسات قوی و برخی دارای افکار یا زبان بسیار قوی هستند. به همین دلیل اشعار به چند دسته تقسیم می شوند; شعر محتوا، شعر رسمی، شعر انتزاعی و شعر احساسی. کمتر شعری همه این عناصر را در یک قالب داشته باشد. گوینده خوب وقتی شعر رسمی را انتخاب می کند باید در هنگام خواندن به زبان خود تکیه کند و وقتی شعری احساسی می خواند باید احساسات و عواطف شاعر را در نظر بگیرد.

قدرت انتقال اندیشه: انتقال صحیح اندیشه شاعر به این بستگی دارد که خواننده ابتدا آن را بفهمد و سپس با احساسی ترکیبی جدید به شنونده منتقل کند. اگر شعر خود دکلمه است، باید زمان آفرینش و زمان خواندن را در یک زمان ادغام کند و با احساسات و اندیشه های مخاطب خطاب کند. همچنین مکان و نوع مخاطب را در نظر بگیرید.

تلفظ صحیح کلمات: یکی از شرایط مهم در یک گفتار خوب، تلفظ صحیح کلمات است. این اساس حکم است. قصه گوی خوب کسی است که صامت ها و مصوت ها را بلد باشد و تلفظ کلمات را بلد باشد. یک مبلغ باید بداند که کلمه آب و ایمان به دو صورت تلفظ می شود. کلمه اول از دو هجای بلند «الف» و کلمه دوم از دو هجای بلند «ه» تشکیل شده است. یا مثلا نحوه تلفظ کلمات صمت، سمت، آهن، مسلم و .... یک راوی باید بداند که هجای الف، ای، ه چقدر کشیده است و هجای کوتاه الف، ای، ای چقدر طول می کشد.

داشتن صدای واضح و مشخص: صدای واضح مربوط به حنجره اظهار کننده است. نوع غذای استفاده شده نیز بر شفافیت صدا تاثیر می گذارد. در فصل های بعدی این موضوع را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

سلامت دستگاه صوتی و اندام های گفتاری: علاوه بر شفافیت و وضوح صدا، سلامت صدا برای تکلم اهمیت دارد. حنجره و زبان سالم نقش مهمی در تلفظ صحیح کلمات دارند. تارهای صوتی کم و بیش بر میزان تنفس فرد تأثیر می گذارد. نفس کامل باعث می شود که شخص یک جمله کامل را بیان کند، در حالی که نفس کوتاه باعث یک جمله شکسته و معنای ناقص می شود.

توانایی خواندن  سفارش دکلمه زهرا شیراحمدی صحیح جملات و متن: جمله باید به یک جمله ختم شود. گاهی پیش می آید که انسان به دلیل ترس، تنش، اضطراب، آرامش خود را از دست می دهد و در نتیجه جملات در هنگام تلفظ ناقص تلفظ می شوند. بنابراین هنگام تلاوت باید آرام باشید و ترس و اضطراب را از خود دور کنید.

تناسب لحن و محتوا: هر اثری محتوای متفاوتی دارد. برخی از آثار ادبی دارای محتوای اخلاقی، برخی عاشقانه، برخی سیاسی و اجتماعی هستند. در این صورت گوینده باید لحن خود را با محتوا تنظیم کند. به نسبت بین آنها نگاه کنید.

مهارت های ارتباطی داشته باشد. اظهار کننده باید مهارت های ارتباطی و استفاده از آنها را بداند. او می تواند از این طریق کیفیت گفتار را بهبود بخشد.

ویژگی دندانپزشک خوب چیست؟



امروزه با توجه به افزایش تقاضای مردم برای درمان ها و عمل های مختلف، تعداد دندانپزشکان نیز در سراسر کشور افزایش یافته است. با افزایش تعداد دندانپزشکان قطعا دندانپزشکان غیر اصولی و بی کیفیت در بازار افزایش خواهند یافت. به طوری که دیگر امکان ملاقات با بهترین دندانپزشک کشور و حتی منطقه وجود ندارد. در ادامه به ویژگی های یک دندانپزشک خوب می پردازیم.

دندان ها و ناحیه فک برای افراد بسیار مهم است زیرا زیبایی لبخند و زیبایی افراد جامعه به آنها بستگی دارد. در نتیجه اهمیت دندانپزشکان و کیفیت دندانپزشک خوب برای بیماران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و مطمئناً به دندانپزشکی که زیبایی خود را به او می سپارند اعتماد ندارند. بدیهی است بررسی ویژگی های یک دندانپزشک خوب و مقایسه آنها با پزشک مورد نظر می تواند در انتخاب افراد کمک کننده باشد.

ویژگی های دندان های خوب

بهترین دندانپزشکان برای جلب توجه و تمایل مخاطبان خود باید دارای ویژگی های خاصی باشند. همینطور نکاتی باید رعایت شود تا بیمار دوره درمان را با سلامت روحی و جسمی به پایان برساند. انتخاب یک دندانپزشک خوب به این ویژگی ها بستگی دارد. این ویژگی ها عبارتند از:

تجهیزات با کیفیت و مدرن را در دفتر خود داشته باشید.

داشتن محیطی تمیز و بهداشتی برای پیشگیری از انواع بیماری ها.

_روپوش و روپوش مخصوص پزشکان در مطب وجود دارد.

_ اعتماد به نفس و توانایی بالا در کار و حل مشکلات.

_ اطلاعات به روز و یادگیری علوم جدید جهانی.

تجربه کافی در حل مشکلات احتمالی.

_ در برخورد با بیمار و رفع مشکلات و بلاتکلیفی های او صبور و صبور باشد.

داشتن مدرک دانشگاهی معتبر و دانش تخصصی در زمینه ذکر شده در بالا.

به سوالات و نظرات بیمار پاسخ دهید.

توانایی تمرکز روی یک کار برای مدت طولانی.

داشتن تمام اطلاعات مورد نیاز دندانپزشک

موارد فوق برخی از ویژگی های اجباری برای یک دندانپزشک خوب است. این موارد می توانند از بسیاری جهات مهم و حیاتی باشند. اما برخی از دندانپزشکان حتی نیازی به داشتن مهارت یا یادگیری جدیدترین اطلاعات را احساس نمی کنند و تنها با گرفتن مجوز خود را بهترین دندانپزشک می دانند.

وظایف اصلی دندانپزشک

دندانپزشکی یکی از سخت ترین و طاقت فرساترین مشاغلی است که هر کسی می شناسد. قطعا دندانپزشکان مدرن با احساس وظیفه وارد این حرفه شده اند. دندانپزشکان خوب معمولا بدون توجه به خلق و خو و بی حوصلگی وظایف خود را می پذیرند و انجام می دهند. از این رو به دندانپزشکان توصیه می شود که به حقوق مراجعین خود احترام بگذارند و توجه کافی به انجام وظایف خود داشته باشند یا خیر.

چگونه بهترین دندانپزشک را پیدا کنیم؟

در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد ویژگی های یک دندانپزشک خوب داریم. اما چگونه می توانم بهترین دندانپزشکان را با استفاده از این معیارها شناسایی کنم؟ دندانپزشک مورد نظر باید دارای شرایط خاصی باشد و مطب و بهترین کلینیک دندانپزشکی مستثنی نیست. آزمون‌های کلی برای این معیارها و روش‌هایی برای تعریف هر یک وجود دارد:

شهرت

با پرسیدن از دندانپزشکان و کلینیک های سطح بالا می توانید اطلاعات زیادی به دست آورید که قطعا به چندین مورد معروف است و می توانید با سوال از نمایندگان مختلف به مزایا و معایب آن کلینیک پی ببرید. همچنین، برای یافتن بهترین ها، می توانید از افراد در مورد تجربیاتشان بپرسید


به کلینیک مراجعه کنید

کیفیت آنها را نمی توان به روشی بهتر از مشاهده بالینی و دندانپزشک ارزیابی کرد. قبل از پرس و جو و سایر اقدامات، بهتر است به دفتر مراجعه کنید و خودتان ببینید. سپس با صحبت با دندانپزشک مورد نظر و مشاهده کار او می توانید اطلاعات منحصر به فردی به دست آورید. کلینیک مورد نظر باید به جزئیات توجه کند، زیرا این امر می تواند خبرهای خوبی را برای مردم به همراه داشته باشد.

استفاده از تجربیات انسانی

همه باید دندان های زیادی داشته باشند. افراد می توانند با یافتن فردی که تجربه بازدید از بیمارستان مورد نظر خود را دارد از تجربیات خود استفاده کنند.

گوگل و شبکه های اجتماعی

امروزه افراد تمام تجربیات و اطلاعات خود را در شبکه های اجتماعی و گوگل به اشتراک می گذارند. مطالعه نظرات و تحقیق در مورد بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران می تواند بهترین راه برای کسب اطلاعات در مورد دندانپزشکان باشد. علاوه بر این کلینیک های دندانپزشکی در تهران و تمامی شهرستان ها وب سایت رسمی خود را دارند.

عکس های قبل و بعد از کلینیک در شبکه های اجتماعی

امروزه تقریباً همه شرکت ها عکس های قبل و بعد از خدمات خود را ایجاد می کنند و آنها را به عنوان نمونه در شبکه های اجتماعی قرار می دهند. مهمترین معیار برای افراد کیفیت کار و برآورده شدن انتظارات آنهاست. با دیدن این عکس ها می توانید از سطح و کیفیت کار دندانپزشکی مطلع شوید.

مرجع مقاله: https://drsheidaclinic.com/  

درباره بخاری های گازی بی کیفیت


یک گزینه گرمایشی مناسب در زمستان می تواند آبگرمکن گازی بدون شومینه باشد. این دسته از بخاری ها به دلیل ساختار و انتخابی که دارند عملکرد خوبی دارند و می توانند دمای محیط را تثبیت کنند.

گرمایش گازی بدون دودکش می تواند یک گزینه گرمایشی مناسب در فصل سرما باشد. این گروه گرمایشی به لطف ساخت و قابلیت های خود، عملکرد خوبی را ارائه می دهد و می تواند دمای محیط را متعادل کند. با این حال بخاری های گازی بدون دودکش دارای مزایا و حتی معایبی هستند که قبل از خرید این دسته از محصولات باید بدانید.

مشاوره فروشگاه لوازم خانگی ویم کالا در خصوص خرید و فروش بخاری و بخاری گازی ژاپنی بدون دودکش، کلیه محصولات فروشگاه ویم کالا با بالاترین کیفیت و با گارانتی می باشد.

ویژگی های بخاری گازی بدون دودکش

بخاری گازی بدون دودکش شباهت زیادی به انواع دودکش دارد، البته از نظر ساخت و نحوه تامین دما تفاوت هایی دارد که هر کدام نشان دهنده کارایی این دسته از سیستم های گرمایشی است. بنابراین بهتر است ابتدا از ویژگی های بخاری گازی بدون دودکش مطلع شوید.

بخاری بدون تهویه با توجه به ویژگی هایی که دارد با انواع دودکشی تفاوت دارد و به عنوان یک محصول گرمایشی بسیار محبوب در بازار ارائه می شود. به همین دلیل هر روز شاهد بهبود و افزایش کارایی این دسته از محصولات هستیم.

بخاری بدون دودکش

بخاری های گازی بدون کانال، نوع داخلی و شعله ای، المنت یا محیط گرم. این بخاری ها ممکن است از نظر بردار گرمایش با یکدیگر متفاوت باشند. در واقع نوع شعله به حرارت معمولی نزدیکتر است. بنابراین:

هر نوع اجاق گاز بدون دودکش با شعله آبی می تواند دمای محیط را تا حد یکنواخت مطلوب بالا ببرد. اطمینان حاصل کنید که کل فضا دارای دمای یکسانی است. در این صورت البته فرآیند گرمایش بیشتر طول خواهد کشید. با این حال، کل محیط به همان دما می رسد.

از طرفی بخاری گازی بدون دودکش از نوع مادون قرمز نمی تواند کل محیط را به یک دما برساند. برعکس، فقط قسمتی و اجسام مجاور را گرم می کند. بنابراین کافی است به این نوع بخاری نزدیک شوید تا گرمای شدید ناشی از تابش مادون قرمز را احساس کنید.

شباهت های این دو نوع بخاری گازی به عدم نیاز به دودکش و اتصال آسان آنها مربوط می شود. در این صورت طبیعتا امکان اتصال بخاری های فوق به هر قسمت از منزل وجود دارد و با توجه به اشغال فضایی مشکلی پیش نخواهد آمد.

این نوع بخاری ها به دلیل ظرفیت گرمایشی بالا می توانند دما را به خوبی متعادل کنند. به همین دلیل آنها امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند. به خصوص که قیمت بخاری گازی بدون دودکش نسبت به عملکرد آن بسیار مقرون به صرفه است. البته لازم به ذکر است که نکاتی وجود دارد که استفاده از این نوع بخاری را با محدودیت های ایمنی مواجه می کند و باید نکاتی را در نظر گرفت.

قطعات و لوازم جانبی بخاری گازی بدون دودکش

شاید در مورد خطر بخاری گازی بدون دودکش شنیده باشید! این بخاری ها برای استفاده در فضای باز که هوا در آن جریان دارد مناسب است. در این صورت هیچ خطری وجود نخواهد داشت. علاوه بر این باید گفت که قطعات خاص موجود در بخاری های این دسته، هر کدام می توانند مکمل کارایی محصولات این دسته باشند و سطح ایمنی آن را افزایش دهند.

از جمله این قطعات می توان به سنسور اکسیژن اشاره کرد که برای ایمنی افراد در این سیستم گرمایشی تعبیه شده است. به لطف سنسور اکسیژن، می توان از سطح مونوکسید مطلع شد. در این صورت نیازی به نگرانی در مورد افزایش میزان مونوکسید کربن در جو و احتمالاً به اندازه کافی وجود ندارد.

البته زمانی که این بخاری ها کار می کنند، لازم است یک پنجره باز گذاشته شود تا هوا به داخل منطقه جریان یابد. همچنین این بخاری دارای قطعات دیگری مانند فن است که وظیفه گردش هوا و انتقال هر چه بیشتر گرما را دارد.

به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال قیمت بخاری گازی بدون دودکش فن هستند. موارد دیگری مانند فن ها، سنسورهای اکسیژن و بخاری های آجر نسوز هر کدام نقش زیادی در عملکرد بهینه این سیستم های گرمایشی دارند.

آزمایشات انجام شده توسط متخصص قلب و عروق:

همانطور که گفته شد علاوه بر خونگیری، متخصص قلب باید آزمایشاتی را روی بیمار انجام دهد تا در مورد این اندام حیاتی تصمیم گیری کند و علت بیماری را به طور دقیق تشخیص دهد. این تست ها عبارتند از:

آزمون مهارت

این آزمایش به متخصص قلب کمک می کند تا ضربان قلب را در حالت استراحت و در حین ورزش مشخص کند و از این طریق می توان کار و انتهای قلب را مشخص کرد.

تست الکتروکاردیوگرام

با کمک این آزمایش می توان انرژی الکتریکی قلب را که به صورت امواج ثبت می شود، تشخیص داد.

تست ECG

یکی از آزمایشات جامعی که به متخصص قلب کمک می کند تا وضعیت واقعی قلب را بررسی کند، ثبت وضعیت و عملکرد قلب در طول برنامه روزانه بیمار است. برای این منظور یک سری الکترود روی قفسه سینه بیمار گذاشته می شود و بیمار باید هولتر را برای مدت معینی مثلا به مدت یک هفته با خود حمل کند. از طریق این کار، متخصص قلب می تواند وضعیت واقعی قلب را درک کند.

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرام نوعی تصویر از قلب است که ساختار قلب و نحوه عملکرد آن را نشان می دهد. این آزمایش می تواند التهاب بافت قلب، پمپاژ خون، ناهنجاری های ساختاری و عفونت های داخلی قلب را نشان دهد.

کاتتریزاسیون قلبی

در این آزمایش، متخصص قلب باید یک لوله کوچک را از طریق ورید وارد کرده و به قلب نزدیک شود. این به متخصص قلب کمک می کند تا اطلاعات را از لوله و مسیر قلب دریافت کند. البته از این روش برای رفع گرفتگی رگ های خونی نیز استفاده می شود.

روش رادیواکتیو

این آزمایش یک روش غیر تهاجمی است که در آن مواد رادیواکتیو وارد بدن می شود و با استفاده از تصویربرداری هسته ای از قلب و عروق خونی، بیماری ها و ناهنجاری های مربوط به قلب و عروق را به پزشک نشان می دهد.

دلایل مراجعه به متخصص قلب و عروق:

اما اکنون این سوال پیش می آید که چه زمانی باید به متخصص قلب مراجعه کنیم؟ اگر علائم زیر را دارید، باید بلافاصله مشکل را به متخصص قلب گزارش دهید:

گرفتگی

تنگی نفس یکی از مهم ترین علائم بیماری های قلبی عروقی است. تنگی نفس در محل کار، هنگام دراز کشیدن، تورم پاها همراه با تنگی نفس نشانه بیماری قلبی است. این علامت خطرناک است و در صورت عدم درمان فوری توسط متخصص قلب و عروق می تواند منجر به عوارض جبران ناپذیری شود.

ناراحتی قفسه سینه

یکی از علائمی که نشان دهنده ناهنجاری در شریان قلب است، گرفتگی قفسه سینه است، اما این بدان معنا نیست که هر ضعفی در قفسه سینه بیماری قلبی است، بلکه باید به آن شک کرد. اگر این ناراحتی در حین مراجعه بیشتر شد و به پشت جناغ رفت، نشانه بیماری قلبی است، شدت بیماری و درمان توسط متخصص قلب تعیین می شود.

خستگی زودرس

قلب ضعیف نمی تواند به خوبی خون کل بدن را تامین کند، بنابراین اکسیژن و مواد مغذی به اندام های بدن نمی رسد. در این صورت بدن انسان به سرعت ضعیف می شود و خستگی زودتر به وجود می آید. متخصص قلب می تواند نارسایی و ناهنجاری های قلبی را با کمک آزمایشات تشخیص داده و درمان کند.

تپش قلب

اضطراب، استرس، فعالیت زیاد، بیماری های ارثی و غیره. گاهی اوقات مشاهده شده است که افراد هنگام استراحت ضربان قلب ناگهانی دارند که به آن آریتمی قلبی گفته می شود. از آنجایی که تپش قلب بر پمپاژ خون و سلامت بافت قلب تأثیر می گذارد، درمان باید در اسرع وقت زیر نظر متخصص قلب شروع شود.

سرگیجه

سرگیجه می تواند دلایل زیادی داشته باشد. حتی استرس روحی هم می تواند این احساس را در شما ایجاد کند. اما این علامت می تواند نشانه ای از بیماری و نارسایی قلبی نیز باشد. اگر مشکل یا بیماری خاصی ندارید که باعث سرگیجه می شود، باید برای بررسی سلامت قلب خود به متخصص قلب مراجعه کنید. حال اگر مطمئن هستید که هیچ بیماری در قلب شما وجود ندارد، باید به دنبال علت هیجان در سایر اعضای بدن باشید.

عرق سرد

یکی از علائم شایع در بیماران قلبی عرق سرد همراه با علائم دیگر است. از آنجایی که عرق سرد روی بدن بیماران دیابتی دیده می شود، برای تایید این که آیا این علامت سکته قلبی است یا خیر، باید به ضربان قلب خود توجه کرده و از متخصص قلب بخواهید تا آزمایشات را انجام دهد.

در نهایت، ما توصیه می کنیم که افراد مسن باید به طور معمول از نظر بیماری قلبی غربالگری شوند. در این مدت بافت قلب پیر می شود و عملکرد آن کاهش می یابد. در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بسیار بالا خواهد بود. همانطور که گفته شد، مراقبت از روانشناس در این مواقع ضروری است.
رفرنس مقاله:  https://pezeshke-shahr.com/قلب-و-عروق/پزشک-متخصص-قلب-در-شیراز/ 


بوفه و ویترین چیست؟


میز بوفه غرفه ای برای نمایش و نگهداری ظروف و لوازم تزئینی است، اما چگونه مناسب ترین طرح و مدل را برای فضای داخلی منزل خود انتخاب کنیم و چگونه از آن نگهداری کنیم؟

کمدهای چوبی که پنجره بود را مردم به یاد می آورند تا اینکه ترکیب چوب و شیشه به ویترین و بوفه تغییر نام داد و زیبایی ترکیب هر روز بیشتر نمایان می شود. در سال های اخیر بوفه ها و ویترین ها جزء لاینفک خانه های ایرانی به شمار می رفتند اما با افزایش جمعیت و کاهش فضاهای مسکونی جای خود را به قفسه های دیواری دادند.

میز و کمد وسایل مهمی هستند که اغلب در خانه اکثر ایرانیان یافت می شوند. از مدل های بوفه و کابینت برای نمایش ظروف کریستالی زیبا، شیک و گران قیمت در دکوراسیون اتاق نشیمن یا پذیرایی خانه استفاده می شود. مانند هر مبلمان دیگری برای دکوراسیون منزل، انواع چوب و قفسه در بازار وجود دارد، اما در نهایت شکل این وسیله با نحوه استفاده شما و نیاز به بوفه یا نمایشگر مشخص می شود.

پس از خرید مدل مناسب، باید تصمیم بگیرید که آنها را در کجای خانه خود قرار دهید. از آنجایی که بوفه ها فضای زیادی از خانه را اشغال می کنند، بهتر است آنها را در مکان های آرام اطراف خود قرار دهید. ایده خوبی است که بوفه ها را در جایی که به فضای ذخیره سازی نیاز دارید قرار دهید. در برخی موارد قرار دادن بوفه در آشپزخانه می تواند زیبایی دکوراسیون فضا را دو چندان کند و از طرفی دسترسی آسان به بشقاب ها را فراهم می کند.

ظروف سرامیکی و کریستالی شیک خود را در بوفه خود به نمایش بگذارید و اگر به مکانی برای نگهداری قاشق، چنگال و ظروف استیل نیاز دارید، باید به دنبال مدل هایی باشید که درب شیشه ای در بالا و کشوها و کشوهای انباری در زیر قرار دارند. از طرفی اگر به دنبال یک بوفه برای نگهداری وسایل خود در اتاق نشیمن و پذیرایی هستید، انتخاب مدل های کوتاه و بلند تنها با فضای ذخیره سازی گزینه مناسب تری خواهد بود.

بوفه چیست، چه تفاوتی با نمایش دارد؟

بوفه و استند نوعی ویترین است که زیبایی خاصی به دکوراسیون منزل می بخشد. این دو وسیله کاربردی نیستند بلکه تزئینی هستند، بوفه ابعاد بزرگتری نسبت به پایه دارد و اغلب بشقاب های تزئینی بزرگتری در آن قرار می گیرد. از آنجایی که کمدها بسته و دارای درب هستند، گرد و غبار کمتری روی اشیاء داخل آن وجود دارد و این برای خانم های خوش سلیقه بسیار مهم است. استند برخلاف بوفه در ابعاد کوچکتر تولید می شود. بنابراین بیشتر برای افرادی مناسب است که محیط کوچکتر و محدودتری دارند.

تفاوت بین بوفه و نمایش یا استند

تفاوت بین بوفه و استند در دو مورد مهم است:

ابتدا کابینت ها درب دارند و بعد از اینکه ظروف را داخل آن گذاشتید، درها را می توان قفل کرد که بهترین گزینه برای خانه ای با بچه های کوچک است، اما کابینت ها درب ندارند و وسایل داخل آن به راحتی قابل دسترسی است.

تفاوت دوم این است که بوفه ها تقریباً مانند کابینت های زیبا هستند، مکانی عالی برای نگهداری وسایل. در نتیجه، آنها عمق بیشتری برای نگهداری اشیا دارند، در حالی که نیمکت عمق کمتری دارد، بنابراین فقط از یک زیور می توان در هر بخش استفاده کرد.

به هر حال، از آنجایی که استندها با استفاده های تزئینی ساخته می شوند، به نظر می رسد که زیبایی بیشتری نسبت به بوفه ها به خانه می بخشند. در زیر روش های نظافت، چوب مورد استفاده در ساخت بوفه و استند و ... آورده شده است. ما مطالب مفیدی را جمع آوری کرده ایم

مدل بوفه

میزهای بوفه در مدل های مختلف در بازار موجود است. با توجه به سبک دکوراسیون و تجهیزات پذیرایی می توانید طرح بوفه مناسب را انتخاب کنید. امروزه بوفه ها در طرح های مختلف کاربردی و زیبا تولید می شوند. بوفه و ویترین چوبی کوتاه تانیل چوب بوفه های چوبی و ام دی اف از پرطرفدارترین طرح های بوفه هستند اما به طور کلی طرح های بوفه به دو نوع کلاسیک (رویال) و مدرن تقسیم می شوند.


صندلی بوفه سلطنتی (کلاسیک)

بوفه کلاسیک دارای چوب های کنده کاری شده و انواع تزئینات منحنی منحنی است که ظرافت و وقار را به دکوراسیون پذیرایی و اتاق غذاخوری خانه شما می بخشد. اگر از بوفه های سبک کلاسیک استفاده می کنید، حتماً سبک خانه خود را در نظر بگیرید. اگر این نوع بوفه را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید، به راحتی می توانید از عهده بسیاری از چیزهای قدیمی و مهم بر بیایید. برخی از وسایلی را که می توان در ویترین قرار داد و به نمایش گذاشت به رستوران ببرید. علاوه بر این، بر اساس لوازم و وسایل تزیینی منزل خود می توانید تصمیم بگیرید که چه وسایلی باید در بوفه و ویترین گنجانده شوند.

برای زیباتر و کاربردی تر شدن آن سه کشو جادار با دسته های طلایی زیبا برای میز تلویزیون در نظر گرفته شده است که برای قرار دادن وسایل دم دستی بسیار کاربردی است و همچنین در زیر میز جایی برای قرار دادن پخش کننده یا لوازم دیگر تعبیه شده است.

مشخصات چشمی کنسول Royal Style

این کنسول مانند میز خود از ام دی اف با خلاء بالا ساخته شده و بسیار جذاب، زیبا و کاربردی است.

شبوفا مدرن

برای رنگ آمیزی سبک مدرن باید از نوع کناره و ویترین آن استفاده کرد که ساده است و تزیینات زیادی هم ندارد. خطوط ساده و طبیعی سبک مدرن را مشخص می کند. یک بوفه مدرن فقط می تواند بشقاب های ساده ای برای نمایش ظروف غذاخوری یا وسایل تزئینی شما داشته باشد و به جای تزئین بوفه و نمایش آن، بیشتر روی نمایش محتویات بوفه تمرکز کند.

بوفه و ویترین متناسب با دکوراسیون منزل.

هماهنگی سبک مهم است.

قبل از بررسی قرارگیری مناسب کابینت‌ها و بوفه‌ها، مهم است که در نظر بگیرید که چه نوع کابینت‌هایی باید با سایر وسایل شما مطابقت داشته باشد. به خاطر داشته باشید که اگر از ویترین های سبک کلاسیک استفاده می کنید، باید با مبلمان کلاسیک هماهنگی داشته باشند تا به خوبی در دکوراسیون شما بدرخشند و برعکس، برای مبلمان مدرن، نمایشگری به سبک معاصر را در نظر بگیرید.

اندازه خانه را فراموش نکنید

بوفه های کوتاه یک سبک نمایش جدیدتر در طراحی داخلی هستند و به دلیل فضای کوچکتری که اشغال می کنند به راحتی در خانه های کوچک استفاده می شوند. بوفه کوتاه را می توان زیر یک میز زیبا و منحصر به فرد قرار داد تا دکوراسیون پذیرایی را تکمیل کند.تانیل چوب . در فضای کوچک خانه از ویترین و بوفه های سایز بزرگ استفاده نکنید. زیرا در این صورت نه تنها می توانید اشیای قیمتی خود را به نمایش بگذارید، بلکه به نظر می رسد بوفه چیز جذابی در داخل خانه باشد.

بهترین مکان برای بوفه در خانه

بهتر است بوفه ها را در نزدیکی اتاق غذاخوری قرار دهید تا برای استفاده به راحتی در دسترس باشند. اگر خانه کوچکی دارید، می توانید با ویترین شیشه ای فضای داخلی خود را دو برابر کنید، فقط مراقب باشید که فضای داخلی ویترین خود را با کریستال های زیاد پر نکنید، زیرا این کار باعث می شود فضای شما شلوغ و در نتیجه شلوغ تر به نظر برسد. می توانید به راحتی تم بوفه یا بوفه خود را با ست ناهارخوری هماهنگ کنید تا جلوه خاصی به فضای ناهارخوری خود ببخشید و به راحتی یک ترکیب رنگی خاص برای هماهنگی بهتر بوفه و میز ناهارخوری ایجاد کنید.

یک گوشه دنج از دیوار معمولا بهترین گزینه برای قرار دادن نمایشگر در نظر گرفته می شود، از نمایشگرهای خود به گونه ای دیگر استفاده کنید، فقط کمی خلاقیت به خرج دهید و به جای ظروف تزئینی برای قرار دادن ویترین از گلدان استفاده کنید.

ویترین های امروزی را می توان با کمی تغییر در هر قسمتی از فضای داخلی خانه قرار داد، اما بهترین مکان برای قرار دادن آنها بین مثلث اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و آشپزخانه است. حتی آن کابینت که با هنر دکوپاژ طراحی کرده اید را می توان با دستان خود ساخت. پس دست به کار شوید، خودتان یکی بسازید و از طرح های خود با قیمتی مقرون به صرفه لذت ببرید.

اگر قصد دارید ویترین و بوفه را در اتاق نشیمن خود قرار دهید، به یاد داشته باشید که فضای مد نظر شما باید در گوشه و کنار و نمای نسبی داشته باشد، مبلمان شما مرکز طراحی داخلی باشد و ویترین های زیبا در فضای پشتی آنها قرار گیرد. ویترین ها حتی می توانند بخشی از دیوار اتاق نشیمن یا غذاخوری شما را اشغال کنند، لازم نیست گوشه ای از فضای شما را اشغال کنند، اگر بخواهید حتی می توانید در قسمت بزرگی از کتابخانه از آن استفاده کنید، هیچ قانون و قانونی شما را منع نمی کند.

بوفه و وسایل چوبی تمیز.

ابتدا مطمئن شوید که مبلمان چوبی خانه شما (مبلمان، کمد، بوفه و...) از نور خورشید، گرما و رطوبت دور باشد. این عوامل منجر به خشک شدن یا خشک شدن و کم رنگ شدن چوب می شود، بنابراین اولین قدم قبل از روشن کردن برق، نگهداری صحیح چوب است. اولین مرحله گردگیری است. اولین قدم در تمیز کردن و صیقل دادن مبلمان چوبی گردگیری است. از یک پارچه بدون پرز یا پاک کننده ماهوت استفاده کنید تا گرد و غبار جمع شده روی سطح چوب را پاک کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از پارچه های خشن باعث خراشیدگی سطح چوب مورد نظر می شود، بنابراین از آنها صرف نظر کنید.

قدم بعدی در تمیز کردن و صیقل دادن چوب، کیفیت خود چوب و یافتن راه مناسب برای تمیز کردن آن است. به عنوان مثال، هر روز چوب را با یک پارچه نرم پاک کنید تا از گرد و غبار محافظت شود.  Buffet and short wooden showcase اگر مقداری ماده سفید روی چوب دیدید، آنها را با قسمت کوچکی از مسواک جدا کنید.


برای این کنسول جدید دو در در نظر گرفته شده است که با دستگیره های طلایی زیبا تزئین شده است، به راحتی باز و بسته می شود، علاوه بر این کنسول دارای دو طبقه در داخل است که فضای کافی را برای لوازم جانبی شما فراهم می کند و به راحتی می توانید آن را با لوازم جانبی دیگر مانند قفسه، کفش، کابینت و سایر لوازم تلفیق کنید.