مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

پرینتر لیزری چگونه کار می کند؟

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

اگر چاپگر مناسبی می خواهید که متن و تصاویر را با سرعت و کیفیت بالا چاپ کند، به خرید چاپگر لیزری فکر کنید. پرینترهای لیزری یکی از بهترین و پرطرفدارترین مدل های چاپگر موجود در بازار ایران هستند. سرعت و دقت چاپ آنها نسبت به سایر مدل های چاپگر بالاتر است. به همین دلیل است که از پرینترهای لیزری برای نیازهای اداری و شخصی و خانگی استفاده می شود.


تاریخچه چاپگر لیزری چاپ لیزری است

چاپگرهای لیزری توسط زیراکس در دهه 1960 توسعه یافتند، زمانی که ایده استفاده از لیزر برای تصاویر روی درام دستگاه کپی برای اولین بار ظاهر شد. پرینترهای لیزری کارآمدتر از پرینترهای جوهرافشان هستند و به طور گسترده در دفاتر بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

وظیفه اصلی چاپگرها دریافت تصاویر و اسناد مختلف از رایانه و چاپ آنها بر روی کاغذ است. سرعت و سرعت بالای دستگاه چاپ یکی از مزیت های اصلی چاپگر است و با چاپگر لیزری می توانید انواع پروژه های متنی و ارائه را با کیفیت بالا و بسیار سریع چاپ کنید.

نحوه کار پرینتر لیزری شبیه دستگاه کپی است. در واقع، سازندگان چاپگرهای لیزری را برای مطابقت با عملکرد دستگاه های فتوکپی ایجاد کرده اند. همانطور که می دانید در دستگاه کپی یک پرتو نور از صفحه نمایش عبور می کند تا تصویر مورد نظر را روی کاغذ کپی کند. پرینترهای لیزری نیز به همین صورت عمل می کنند.


پرینتر لیزری چیست؟

احتمالاً قبلاً شاهد ایجاد الکتریسیته ساکن پس از مالش برخی مواد بوده اید. مثلا وقتی بادکنکی را روی لباس های پشمی خود قرار می دهید، متوجه می شوید که بادکنک پلاستیکی جذب لباس های پشمی می شود. در این فرآیند الکترون ها از سطح یک ماده گرفته شده و روی سطح ماده دیگر قرار می گیرند. این در مورد پرینترهای لیزری نیز اتفاق می افتد. در پرینترهای لیزری، نیروی الکترواستاتیک فرآیند چاپ را هدایت می کند. الکترواستاتیک نیرویی است که بارهای الکتریکی بر یکدیگر وارد می کنند.

توجه داشته باشید که وقتی پرینتر لیزری روشن می‌شود، دسته‌ای از پرتوهای لیزر به عقب و جلو فرستاده می‌شوند تا تصویر مورد نظر روی سیلندری که شارژ نیز دارد ایجاد شود. نام این سیلندر باردار درام است. اکنون تونر موجود در دستگاه نیز شارژ شده است و با توجه به قانون جابجایی شارژ، تونر تصویر را به کاغذ منتقل می کند. در نهایت با گرمای همجوشی تصویر به کاغذ ثابت ورق منتقل می شود. با این فرآیند، پرینترهای لیزری بر خلاف دستگاه های فتوکپی، برای چاپ نیازی به سند فیزیکی ندارند و اسناد داخل کامپیوتر بسیار سریع و آسان قابل چاپ هستند.


چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

وقتی به دستگاه چاپگر دستور چاپ اسناد داده می شود، پس از دریافت سیگنال از دستگاه، موتور چاپگر لیزری شروع به کار کرده و فرآیند چاپ شروع می شود.

چرخ شارژ به صورت الکترواستاتیکی فرمان را شارژ می کند. یک پرتو لیزر به سمت آینه چند ضلعی شلیک می شود و تصویری را ایجاد می کند که در جهت چرخ حساس به نور پخش می شود. سپس ذرات تونر به صورت الکترواستاتیکی به سمت تصویر روی چرخ جذب می شوند و سپس یک بار قوی تونر را از درام به کاغذ جذب می کند. در نهایت تصویر از فیوزر عبور کرده و با حرارت و فشار روی کاغذ ثابت می شود. لیزرهای رنگی از همین روش برای چاپ آبی، قرمز، زرد و سیاه استفاده می کنند.

برای درک نحوه عملکرد چاپگر لیزری، ابتدا باید با اجزای مهم این چاپگرها آشنا شوید. در ادامه این مقاله با اجزا و قطعات پرینترهای لیزری بیشتر آشنا خواهید شد.

اجزا و قطعات پرینتر لیزری

در داخل پرینتر لیزری یک منبع نور ثابت و یک آینه چند ضلعی پیدا خواهید کرد. قطعات اصلی چاپگر شامل غلتک تغذیه، غلتک راهنمای کاغذ، درام، کارتریج تونر و غلتک انتقال است. دستگاه فیوزینگ در این چاپگرها از یک چرخ فشاری و یک چرخ دوار تشکیل شده است.


تونر در پرینتر لیزری

تونر یکی از مهم ترین قطعات پرینتر لیزری است که وجود آن برای چاپگر مهم است زیرا وجود جریان خون در رگ ها برای زندگی انسان مهم است. جوهر باید برای چاپ تصاویر و متون در چاپگرهای جوهرافشان استفاده شود. اما وضعیت در پرینترهای لیزری کمی متفاوت است. تونر وظیفه چاپ اسناد روی کاغذ در پرینترهای لیزری را بر عهده دارد. چیزی که باید بدانید این است که تونر معادل جوهر نیست. در عوض، تونر یک ماده پودری و خشک است که از اجزای میکروپلاستیک تشکیل شده است که به صورت الکترواستاتیک شارژ می شوند.

کارتریج تونر پرینتر

تونر مخلوطی از رنگدانه ها، رزین ها و سایر مواد دانه ای است که به طور خاص برای دستگاه چاپگر لیزری ساخته شده است. تونر پرینتر لیزری در واقع یک عنصر حیاتی برای پرینترهای لیزری است. تونرها دقیقاً یکسان نیستند و هر چاپگر لیزری از تونر مخصوص به خود استفاده می کند. درست است که تونر نقش بسیار مهمی در پرینتر لیزری دارد، اما برای درست کارکردن به سایر قسمت های چاپگر لیزری نیاز دارد که بعداً با آن آشنا خواهید شد.


درام در چاپگر لیزری

در پرینترهای لیزری، درام قسمت بسیار مهمی است که شکل استوانه ای دارد. درام با یک سیم با جریان الکتریکی مثبت شارژ می شود. همانطور که درام در چاپگر می چرخد، لیزر بر روی سطوح چاپ می تابد. اکنون درام پودر سیاه را با تن به کاغذ منتقل می کند. این پودر بسیار ریز است و فقط به قسمت های کاغذ که شارژ بدی دارند می چسبد. انتقال بارهای مثبت به کاغذ دارای بار منفی به دلیل دافعه الکترواستاتیکی است.

اینگوم کارتریج لیزری

واحد تثبیت در پرینترهای لیزری

فیوزر یک غلتک داغ در چاپگر لیزری است که کاغذ از آن عبور می کند تا پودرهای قرار گرفته روی کاغذ در اثر این حرارت و فشار ذوب شده و روی الیاف کاغذ رسوب کنند.

انواع دستگاه لیزر

پرینترهای لیزری یکی از بهترین گزینه ها برای چاپ، اسکن، کپی و فکس هستند. اما این پرینترها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.


پرینترهای لیزری یکبار مصرف و چند منظوره

چاپگرهای یکبار مصرف فقط یک کار را انجام می دهند و آن کار چاپ متن و اسناد گرافیکی روی کاغذ است. اما چاپگرهای چندکاره گزینه های مختلفی برای فکس، اسکن، چاپ و کپی اسناد دارند. چاپگرهای چند منظوره اغلب در محیط های اداری، تجاری و خرده فروشی استفاده می شوند. این به این دلیل است که کارهایی مانند فکس، چاپ و کپی اسناد باید به طور منظم در محل کار انجام شود. هزینه خرید و نگهداری پرینترهای چند کاره بیشتر از چاپگرهای تک کاره است. اما برای مصارف خانگی فقط یک چاپگر یکبار مصرف با کیفیت خوب کافی است.

سرعت و کیفیت چاپگرهای تک کاره بالاست و استفاده از آنها آسان است. چاپگرهای مستقل به راحتی قابل تعمیر هستند و فضای کمی را اشغال می کنند. اکثر چاپگرهای چندکاره بهتر از چاپگرهای تک کاره هستند. چاپگرهای رنگی کیفیت بسیار بالایی دارند و فقط در دفاتر مهندسی و مهندسی و یا خدمات چاپ مورد استفاده قرار می گیرند. پرینترهای لیزری سه کاره و پرینترهای لیزری چهار کاره از انواع پرینترهای چندکاره هستند.


منظور از چاپگرهای سه کاره چیست؟

پرینترهای لیزری سه کاره قابلیت انجام سه کار شامل چاپ، کپی و اسکن را دارند و وجود آنها برای مراکز آموزشی و اداری بسیار مفید است.

پرینترهای چهار کاره چیست؟

چاپگرهای لیزری چهارگانه می توانند چهار کار خاص مانند چاپ، اسکن، کپی و فکس را انجام دهند. برای چاپگرهای چند منظوره، برای استفاده از عملکرد فکس، باید از کابل تلفن برای اتصال به خط تلفن ثابت استفاده کنید.


پرینترهای لیزری رنگی و سیاه و سفید

همانطور که از نام آنها پیداست، چاپگرهای رنگی می توانند اسناد را با طیف گسترده ای از رنگ ها چاپ کنند. اما چاپگرهای سیاه و سفید فقط می توانند اسناد را به صورت سیاه چاپ کنند. کارتریج های جوهر مورد استفاده در چاپگرهای سیاه و سفید؛ اما در چاپگرهای رنگی از 4 کارتریج جوهر رنگی برای چاپ رنگ های مختلف استفاده می شود.

با توجه به پیچیدگی پرینترهای رنگی و هزینه بالای کارتریج های رنگی، هزینه خرید و نگهداری پرینترهای رنگی بیشتر از چاپگرهای سیاه و سفید خواهد بود. البته چاپگرهای سیاه و سفید سریعتر از چاپگرهای رنگی هستند. زیرا زمان بیشتری برای چاپ تصاویر و عبور از 4 کارتریج رنگ مختلف نیاز دارد. با چاپگرهای رنگی می توانید تصاویر و فایل های گرافیکی را با کیفیت بالا و رنگ های جذاب چاپ کنید.

اکنون که با انواع پرینترهای لیزری آشنا شدید، شاید فکر کنید که باید بهترین و حرفه ای ترین چاپگر را برای خود بخرید. اما بهتر است ابتدا هدف اصلی از خرید چاپگر را مشخص کنید و مدل چاپگر را دقیقاً متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک فرد مستقل یا دانشجو هستید و گاهی اوقات نیاز به چاپ کاغذ مورد نظر خود دارید، داشتن یک چاپگر سیاه و سفید یکبار مصرف برای شما مناسب است و می توانید این چاپگر را با قیمت پایین خریداری کنید و از آن برای کارهای مهم استفاده کنید. وظایف مال شما


کارتریج پرینتر لیزری

همانطور که قبلا ذکر کردیم، تونر جوهر نیست جالب اینجاست که بسیاری از مردم کارتریج و تونر را با یکدیگر اشتباه می گیرند. اما تونر و کارتریج نیز متفاوت هستند چاپ لیزری در کارتریج آن ذخیره می شود و کل فرآیند چاپ با تامین تونر انجام می شود.

در چاپگر لیزری سیاه و سفید، تنها یک کارتریج تونر وجود دارد. اما پرینترهای لیزری رنگی دارای 4 کارتریج رنگی مختلف هستند که می توانند انواع متن و تصاویر رنگی را روی کاغذ چاپ کنند.



دارای برندهای برتر و فناوری چاپگر لیزری است

امروزه شرکت های مختلفی در زمینه چاپگرهای لیزری فعالیت می کنند. اما برندهایی مانند Canon، HP، Samsung، Epson و Brother از برندهای پیشرو در صنعت چاپگرهای لیزری هستند که پرینترهای باکیفیت را به بازار ارائه می کنند.

در بین این برندها پرینترهای لیزری اچ پی و پرینترهای لیزری کانن از پیشتازان و صاحبان تکنولوژی هستند و به دلیل استقبال مصرف کنندگان پرفروش ترین پرینترهای لیزری در بازار ایران هستند.


نکات مهم هنگام استفاده از پرینتر لیزری

اگر می خواهید از پرینترهای لیزری استفاده کنید، خوب است به نکات زیر توجه کنید:

میزان استفاده از پرینتر لیزری: اولین نکته مهم در هنگام خرید پرینتر لیزری انتخاب پرینتر مناسب با توجه به نیاز است. یعنی باید به قابلیت های چاپگر توجه کنید و پرینتری را انتخاب کنید که کاملاً متناسب با نیاز شما باشد.

اندازه کاغذ قابل استفاده در چاپگر: هنگام خرید پرینتر لیزری به اندازه کاغذ قابل استفاده در دستگاه توجه کنید و بررسی کنید که آیا می توان متن و تصاویر را روی کاغذ سایز A4 و A5 چاپ کرد یا خیر. نه ?

ظرفیت کاغذ در سینی چاپگر: به مقدار کاغذی اطلاق می شود که می توان در قسمت پایینی چاپگر قرار داد تا فرآیند چاپ در هر زمان بدون هیچ گونه مانعی انجام شود. به عنوان مثال، اگر سینی کاغذ دارای ظرفیت 100 برگ است، می توانید هر بار 100 برگ را چاپ کنید.

سرعت چاپ: بسته به سرعت چاپ چاپگر، می توانید بفهمید که دستگاه چند صفحه در دقیقه می تواند چاپ کند. سرعت چاپ چاپگر با یک عدد مشخص می شود و واحد ppm (صفحه در دقیقه) برای تعیین آن استفاده می شود.

زمان اجرای اولین سفارش چاپ: این بدان معناست که بین ارسال سفارش چاپ و تکمیل فرآیند چاپ چقدر طول می کشد؟ هرچه این فاصله کمتر باشد، چاپگر سریعتر کار می کند و چاپگر شما سریعتر دستورات خود را اجرا می کند.

حافظه چاپگر: چاپگرها حافظه مخصوص به خود را دارند که برای جلوگیری از خطا در هنگام چاپ اسناد استفاده می شود. حافظه چاپگر (رم دستگاه) به افزایش سرعت و کیفیت چاپ کمک می کند. واحد حافظه پرینتر یک مگابایت است. به یاد داشته باشید که هر چه حافظه قدرتمندتر باشد، سرعت و کیفیت چاپ بالاتر است.

پرینترهای لیزری: پرینترهای لیزری از یک دستگاه برای انجام کار چاپ استفاده می کنند. در پرینترهای لیزری، اطلاعات کل صفحه باید در حافظه چاپگر ذخیره شود و سپس از حافظه به واحد چاپ منتقل شود. پردازش و انتشار صفحات به عهده چاپگر است.

اتصال چاپگر: تمام پورت ها و امکاناتی که به اتصال چاپگر با دستگاه های دیگر کمک می کند در دسته اتصال چاپگر گنجانده شده است. برخی از پرینترهای لیزری دارای پورت USB هستند. این بدان معنی است که می توانید فلش مموری و رایانه خود را به چاپگر متصل کنید و اسناد مورد نیاز خود را به سرعت چاپ کنید. برخی از چاپگرها می توانند از طریق شبکه سیمی در اینترنت چاپ کنند. برخی دیگر دارای Wi-Fi هستند و می توانند به صورت بی سیم یا مستقیم به رایانه و تلفن متصل شوند.

دکمه‌ها و صفحه‌نمایش چاپگر: می‌توانید از دکمه‌ها و صفحه‌نمایش چاپگر برای روشن و خاموش کردن سایر عملیات چاپگر استفاده کنید و بهتر است هنگام خرید چاپگر، گزینه‌ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب است.

کیفیت و وضوح چاپگر: رزولوشن به کیفیت و وضوح چاپگر اشاره دارد که با نمایش تعداد نقاط چاپ شده در هر اینچ (نقطه در اینچ) مشخص می شود. وضوح بالاتر در چاپگر به معنای کیفیت بالاتر چاپگر است.

ظرفیت چاپ ماهانه: در ادارات و موسسات باید روی ظرفیت چاپ ماهانه چاپگر تمرکز کنید و به سراغ چاپگری با ظرفیت چاپ بالاتر بروید.


ویژگی های جذاب پرینترهای لیزری

پرینترهای لیزری معمولا ویژگی های جذاب و خاصی دارند. یکی از ویژگی های پرینترهای لیزری شروع خودکار و توقف خودکار است. یعنی زمانی که دستگاه در حالت پرینت نیست، به طور خودکار وارد حالت خواب شده و پس از ارسال دستور چاپ دوباره روشن می شود. این باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود. یکی دیگر از ویژگی های جذاب پرینترهای لیزری، چاپ از راه دور یا eprint است که به شما امکان می دهد بدون ایستادن پشت سیستم کارهای مختلفی مانند چاپ را انجام دهید.


خرید پرینتر لیزری

سریع ترین و مطمئن ترین راه برای خرید پرینتر لیزری تک یا چند منظوره، خرید اینترنتی دستگاه مورد نظرتان است. در سایت شرکت آوای فرهنگ آریا می توانید انواع پرینترهای لیزری رنگی و سیاه و سفید با برندهای اچ پی و کانن یکبار مصرف و چند منظوره را با بهترین قیمت مشاهده کرده و مناسب ترین و بهترین پرینتر لیزری را با گارانتی معتبر خریداری نمایید.

ما به شما کمک می کنیم با خیال راحت چاپگر مورد نظر خود را بخرید. پس از خرید محصولات ما با گارانتی معتبر برای شما ارسال می شود. بنابراین، اگر قصد خرید پرینتر لیزری باکیفیت را دارید، همین حالا به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید و چاپگر مورد علاقه خود را از بین چندین مدل چاپگر انتخاب کنید.


مراجعه به ادامه مطلب: https://avafarhang.com/what-is-laser-printer/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد