مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

انواع کارت گرافیک


هنگام خرید کامپیوتر یا تلفن همراه، مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید، نوع کارت گرافیکی است که استفاده می کند. زیرا عملکرد دستگاه تصویری تنها با پردازنده گرافیکی آن امکان پذیر خواهد بود. به عبارت دیگر تمامی گوشی های هوشمند، رایانه ها، لپ تاپ ها و تبلت ها نیز برای انجام فعالیت های خود نیاز به کارت گرافیک خوب دارند. پس اگر قصد خرید موبایل، لپ تاپ یا آکبند را دارید، اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید نوع کارت گرافیک و عملکرد دستگاه است. پس با این مقاله از برگچی همراه باشید تا شما را با انواع کارت گرافیک آشنا کنیم.

کارت گرافیک چیست؟

همانطور که گفته شد کارت گرافیک یکی از اجزای اصلی لپ تاپ، کامپیوتر یا موبایل است و به خودی خود مجموعه ای مجزا ایجاد می کند. این بخش علاوه بر ایجاد تصویر، وظیفه تولید تصاویر و داده های ویدئویی موجود را نیز بر عهده دارد. به عبارت دیگر، داده های مربوطه را به سیگنال های واضح برای نمایش تبدیل می کند و کار پردازنده اصلی دستگاه را آسان می کند. پشتیبانی از رنگ های زیاد و ارائه کیفیت تصویر بالا از دیگر ویژگی های کارت گرافیک است که در مورد رایانه های بازی و ویرایش ویدیو بسیار مهم است.

GPU X'inhu؟

قبل از استفاده از انواع کارت‌های گرافیکی، وظیفه ترجمه و تفسیر داده‌ها بر عهده مؤلفه دیگری به نام GPU بود. اما با پیشرفت بیشتر تکنولوژی به خصوص گرافیک و جلوه های ویژه امروزی، GPU پاسخگو نمی شود و به دستگاه کارآمدتری تبدیل می شود، یعنی. کارت گرافیک تعویض کن با این حال، GPU همچنان به عنوان بخشی از کارت گرافیک عمل می کند.

GPU در واقع از کلمه Graphics Processing Unit و به معنای واحد پردازش گرافیکی گرفته شده است. GPU قطعه کوچکی مانند یک تراشه است که توانایی تولید تصاویر قابل فهم را دارد و مفسر و مغز کارت گرافیک محسوب می شود. یعنی هر چه قدرت تراشه GPU بیشتر باشد، قدرت کارت گرافیک نیز بیشتر می شود. بنابراین، انجام بازی‌ها و افکت‌های پیچیده روی رایانه‌های بازی نیاز به پردازنده‌های گرافیکی قوی‌تری دارد.

انواع کارت گرافیک

اساساً کارت های گرافیک را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

کارت گرافیک داخلی یا یکپارچه

همانطور که از نام آن پیداست، کارت گرافیک یکپارچه به عنوان بخشی جداگانه از واحد پردازش مرکزی (CPU) در نظر گرفته نمی شود، بلکه به صورت یکپارچه طراحی و ساخته شده است. در گذشته، پردازنده‌های گرافیکی به‌عنوان یک تراشه جداگانه روی مادربرد نصب می‌شدند و وظیفه ارائه جلوه‌های بصری را بر عهده داشتند. بسیاری از کامپیوترها و لپ تاپ ها دارای کارت گرافیک یکپارچه هستند. اگرچه عملکرد گرافیکی این نوع کارت چندان قدرتمند نیست و قابل ارتقا نیست، اما برای کارهای معمولی مانند وبگردی، تماشای فیلم و ایجاد اسناد مناسب است.

کارت گرافیک  inno3d

کارت گرافیک گسسته یکی از بهترین انواع کارت گرافیک محسوب می شود که بیشتر برای بازی ها و سیستم های پیشرفته استفاده می شود. این نوع کارت ها به صورت جداگانه بر روی مادربرد نصب می شوند و قیمت بالاتری نسبت به سایر سخت افزارهای سیستم دارند. قدرت و سرعت بالای نمایش کارت گرافیک مجزا به همراه کیفیت خوبی که ارائه می دهد، ویرایش، ویرایش ویدئو و حتی انجام بازی های پیچیده را آسان می کند.

کارت گرافیک خارجی یا eGPU

تجربه هیجان انگیز استفاده از یک لپ تاپ سبک و راحت با پتانسیل یک سیستم بازی قدرتمند ممکن است دور از تصور شما باشد. اما اصلا امکان استفاده از کارت گرافیک خارجی وجود ندارد. اگرچه کارت‌های گرافیک GPU در مقایسه با کارت‌های گسسته عملکرد کمتری از خود نشان می‌دهند، اما همچنان جزو قدرتمندترین انواع کارت‌های گرافیک هستند. این نوع کارت را می توان به راحتی از طریق پورت USB-C یا Thunderbolt 3 به لپ تاپ متصل کرد.

برندهای سازنده کارت گرافیک

امروزه بازار انواع کارت های گرافیک عرصه رقابت بین دو غول اصلی تولید کننده Nvidia و Ati Radeon است. لازم به ذکر است که کیفیت و عملکرد کارت گرافیک های Nvidia و Radeon تقریبا یکسان است و شرکت هایی مانند ASUS، MSI، Gigabyte و INNO3D از تراشه های ساخت این دو شرکت برای تولید کارت گرافیک خود استفاده می کنند.

گرافیک انویدیا کاتین

کارت های گرافیک انویدیا معمولا در سیستم های حرفه ای استفاده می شوند و در سه نوع Quadro، GeForce و Tesla به فروش می رسند. این شرکت رقابت تنگاتنگی با برند AMD دارد و یکی از محبوب ترین تولیدکنندگان کارت و پردازنده های گرافیکی (GPU) محسوب می شود. از سری محصولات قدرتمند این برند، سری Titan یا TI را که از سایرین قدرتمندتر و گرانتر هستند، جدا می کنیم. یکی از جدیدترین کارت های گرافیک تولید شده توسط انویدیا، سری RTX است که قابلیت پشتیبانی از فناوری پیشرفته RAY TRACING را دارد.

کارت گرافیک AMD

برند AMD یکی از تولیدکنندگان پیشرو کارت گرافیک در جهان است که به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسب و عملکرد عالی محصولات خود، محبوبیت و جایگاه ویژه ای در بازار به دست آورده است. در مقایسه با برند انویدیا، در سال های اخیر مدل های محصولات و فناوری تولید آن کمی پایین تر به نظر می رسد، اما این مشکل بر کیفیت محصولات آن تاثیری ندارد. به عنوان مثال، کارت گرافیک سری 6000 این برند که با اتصال XT ارائه شده است، از همان فناوری RTX انویدیا استفاده می کند.

انواع پورت های کارت گرافیک

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید کارت گرافیک باید در نظر گرفت نوع پورت آن است. زیرا کارت گرافیک مورد نظر باید با اسلات سخت افزار شما مطابقت داشته باشد. بله، امروزه اکثر کارت های گرافیک دارای دو تا چهار پورت هستند که امکان اتصال آسان به سیستم را فراهم می کند. در ادامه به معرفی برخی از این نوع پورت ها می پردازیم.

پورت VGA

یکی از اولین پورت های خروجی روی کارت های گرافیک، پورت های سری VGA هستند که معمولا به نام D-Sub شناخته می شوند. این نوع پورت که Video Graphics Array نام دارد وظیفه ارسال سیگنال های آنالوگ را بر عهده دارد. اگرچه پورت VGA نسبت به سایرین قدرت کمتری دارد، اما همچنان عملکرد کمی بهتری ارائه می دهد.

پورت DVI

اصطلاح Digital Visual Interface به این معنی است که پورت DVI در واقع یک فرمت اتصال نمایشگر است که برای انتقال تصاویر بدون صدا استفاده می شود. نمایندگی رسمی ایسوس  این پورت سیگنال های آنالوگ را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند و هر دو نوع DVI-D و DVI-I را ارائه می دهد. پورت های DVI بیشتر روی مانیتورهای صفحه تخت پشتیبانی می شوند و همچنین برای اتصال کارت گرافیک به نمایشگر مناسب هستند.

پورت HDMI

این نوع پورت برای انتقال محتوای صوتی و تصویری از یک دستگاه به دستگاه دیگر استفاده می شود و با سیستم هایی مانند تلویزیون، کامپیوتر، لپ تاپ، کنسول، ست تاپ باکس و بسیاری دیگر سازگار است. از آنجایی که پورت HDMI با اکثر سیستم ها سازگاری بالایی دارد، یکی از راحت ترین راه ها برای اتصال کارت گرافیک به نمایشگر است. همانطور که گفته شد این نوع پورت قابلیت انتقال صدا و تصویر را به صورت همزمان فراهم می کند.

پورت DisplayPort

یکی از پورت هایی که بیشتر در سیستم ها و کامپیوترهای جدید دیده می شود پورت DisplayPort است. این گونه پورت ها قابلیت پشتیبانی از کیفیت بالا را دارند و به طور همزمان امکان انتقال صدا، تصویر، ویدئو و سایر افکت ها را فراهم می کنند. جامعه امروزی بستر مناسبی برای توسعه فناوری‌های مختلف و تداوم سیستم‌های قدیمی با سیستم‌های پیشرفته‌تر محسوب می‌شود، استفاده از ابزار و تجهیزات باید به روز شود تا با تغییرات همگام شود. بنابراین داشتن یک پورت قدرتمند که پاسخگوی افزایش قدرت پردازشی و گرافیک متفاوت باشد، ضروری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد