مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مسجد جامع یزد برای ایجاد یک تاثیر در کسب و کار شما است


بعد از آن ده پله میبینید که شما را به ایوان قصر هدایت میکنند. هر پله کان دارای ده پله است. پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان رتبه یک کشور است. هشت بهشت که یکی از باشکوه ترین و زیباترین های شهر اصفهان است، در دوران صفویه، یعنی زمانی که اصفهان پایتخت ایران بود بنا گردیده است. اگر در بازدید از این مسجد به سقف دیوان عمر نگاه کنید خطوط تاریخی و تزئینی مشاهده می کنید که در واقع عبارات مذهبی با خط بنایی هستند. البته موضوع قابل توجه درباره این حوض، مجسمه هایی هستند که در چهار طرف این حوض قرار گرفته اند و در واقع مربوط به عمارت چهل ستون نیستند. البته در کل جای نگرانی نیست اگه توی حل معما به مشکل برخوردید، مطمئن باشید که راهنمای بازی بهتون سرنخ میده. رزرو هتل ارزان در اصفهان اگر مد نظر شماست ما هتل شیخ هایی را پیشنهاد می کنیم. پیشنهاد میکنیم برای دیدن کاخ با ماشین شخصی نروید یا اگر میروید ماشین را در یکی از پارکینگهای اطراف میدان امام، مثل پارکینگ خیابان حکیم پارک کنید و بقیه راه را پیادهروی بروید. پیشنهاد ما به شما این است که در بازدید از این میدان به موزه مارکار هم سری بزنید. حتماً برای ناهار یا شامتان سری به آنها بزنید. در قرنهای نخستین معمول آن بود که هر شهر یک مسجد جامع داشته باشد تا مظهر وحدت مردم و پیوند آنها با حکومت باشد با افزایش جمعیت و کمبود جا در مساجد، حاکمان به توسعه مساجد اصلی شهرها پرداختند و تا نیمه قرن دوم قمری در هریک از شهرهای مدینه، مکه، کوفه، بغداد، بصره، فسطاط و دمشق یک نماز جمعه برگزار میشد. چهارباغ در شهر اصفهان مساحت بسیار زیادی را شامل می شود، اگر بخواهیم مساحت تقریبی چهارباغ عباسی را مورد بررسی قرار دهیم میتوان گفت که چهارباغ از سی و سه پل شروع می شود و در راستای شمال شهر اصفهان ادامه پیدا می کند، همانطور که می دانید شهر اصفهان دارای چهار باغ های بسیار زیادی است که یکی از آنها چهارباغ بالا می باشد، در واقع سی و سه پل را می توان محل تقاطع چهار باغ عباسی اصفهان و چهارباغ بالا اصفهان دانست.

درباره هر جاذبهای و هر مکانی که بخواهیم در اصفهان صحبت کنیم، یک سمتش به صفویه میرسد. اولین سنگ بنای این کاخ شاهنشین در زمان شاه صفی و شاه عباس صفوی گذاشته شد. شاه عباس سوم : پسر شاه طهماسب دوم در سن ۶ ماهگی توسط نادر شاه به سلطنت رسید و نادر نایب السلطنه بود. در همان دوران بود که عمارت هشت بهشت به بانوی اول دربار، یعنی افتخارالسلطنه تقدیم شد. وقتی نام پارک باشد یعنی میتوان چهار تا نیمکت چوبی برای نشستن پیدا کرد. این عمارت در خیابان باغ گلدسته و در دل پارک شهید رجایی قرار دارد. این اطلاعات مشخص کرد که شاه عباس دوم این کاخ را گسترش داده و کارش در سال 1057 هجری قمری به اتمام رسیده است. کاخ چهلستون یکی از ارزشمندترین جاذبههای اصفهان میباشد که در میراث جهانی یونسکو در سال 2011 به ثبت رسیده است. مجید علومی مدیر پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد گفت: در نشست حفاظت و بازآفرینی پهنه تاریخی دولت آباد، دستاورد پژوهشها و مطالعات انجام شده بر روی این پهنه در سالهای گذشته تشریح شد. از جمله این قناتها میتوان به قنات وقف آباد، قنات روشن آباد، قنات رئیس الدینی، قنات میرزایی، قنات خواجه غیاث و قنات نهر خیلی اشاره کرد. قنات دولت آباد، نزدیک به ۶۰ کیلومتر طول داشته و یکی از بزرگترین قناتهای شهر یزد به حساب میآید. مدیر پروژه چهارباغ عباسی با اشاره به طول ۹۰۰ متر و عرض۴۰ متری چهارباغ میگوید: من مدیر یک خیابان ۹۰۰ متری هستم که یک دنیا در آن جریان دارد و هر سانتیمتر آن داستان خودش را دارد. تا افتخارالسلطنه زنده بود، این کاخ همچنان شکوهش را داشت؛ اما وقتی به دست وارث افتاد، تغییراتی در آن ایجاد شد و بسیاری از تزئیناتش به تاراج رفت. در کوچه پسکوچههای اطراف این مسجد، مغازههای سنتی متفاوتی وجود دارد و به یک بازار سنتی منتهی میشود.

همچنین اگر در سفر به اصفهان، خودروی شخصی به همراه دارید، می توانید از هتل اصفهان که در آن به اقامت پرداخته اید، به راحتی بعه کاخ چهلستون بروید و خودروی خود را به پارکینگ های اطراف این کاخ بسپارید. این عمارت در دوره ی صفویه به شکل استادانه و بسیار هنرمندانه ای تزئین و زیبا شده است که هر فردی با دیدن آن به وجد میاید و مسحور زیبایی آن میشود. ورزش باستانی در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت رسیدهاست و فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی کشور، شهر اصفهان را به عنوان پایتخت فرهنگی این رشته ورزشی برگزید است. در سال ۲۰۱۲ هم مسجد عتیق اصفهان بهعنوان یکی از بناهای تاریخی شاخص ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. دوست دارین غرق در داستانهای خیالی و جادویی بشین یا میخواین توی تاریخ سفر کنین و از یه فاجعه جلوگیری کنید؟ از جمله مساجد چهار ایوانی است که دارای سردر رفیع صحن ایوان و شبستان است این مسجد در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر بنا گردیده است تاریخ بنا در کتیبه سر در اصلی ۷۵۰ هجری قمری ذکر شدهاست ولی در دورههای بعد الحاقات و تعمیراتی در مسجد صورت گرفتهاست از جمله مرمت کاشیکاری ایوان بزرگ در زمان وکیل الملک و کاشیکاری ستونها و لچکیهای داخل مسجد و احداث شبستان شمالی در دوره اخیر را میتوان نام برد. بلکه نشاندهنده شاهکار معماری ایرانی است و میتوان ردپایی از دورههای مختلف تاریخ را در آن مشاهده کرد. در ادامه به شرح ساختمان های متفاوت آن می پردازیم. مسجد جامع نو، معروف به امیر چخماق ساخته شده در سال ۸۴۱ هجری قمری است. مجموعه امیر چخماق که یکی از شاخص ترین مجموعه های تاریخی شهر یزد محسوب می شود تقریباً در وسط بافت قدیمی شهر واقع شده و یکی از نقاط سوق الجیشی و مهم یزد محسوب می شود.

6 min 4K Nature trekking & celebrating a Bride & groom in beautiful Gorgan-طبیعت گردی در گرگان خانه تهرانی ها که یکی از خانه های قدیمی یزد و مربوط به دوران قاجار است، هم اکنون به عنوان هتل موزهای با نام فهادان در حال استفاده است. در طبقه دوم نیز مجموعه ای از رواق ها، اتاق ها، طاق ها و پنجره ها زیبایی آن را دوچندان کرده اند. این گنبد نیز هشت پنجره دارد که هر کدام نور را به ایوان منتقل میکنند. نخست آن که قدیم ترین نمونه معماری است که طی قرن نهم هجری قمری، در معماری مذهبی ناحیه یزد از آن تقلید شده است؛ این طرح مرکب از یک مقصوره گنبد دار و یک شبستان مستطیل بلند و کشیده است. می باشد. یک صخره مصنوعی در کنار برکه ساخته شده که ارتفاع ۴ متری داشته و یک آبشار مصنوعی از روی آن به داخل حوضچه می ریزد. یزدیها امروز از سه مسیر شامل میدان شهید بهشتی تا میدان امیرچخماق، مسجد روضه محمدیه تا میدان امیرچخماق، چهارراه بعثت تا میدان امیرچخماق راهپیمایی و سپس در میدان امیرچخماق یزد تجمع کردند. برخی از این نقوش هندسی و اسلیمی همچون شمسههای ۷۲ پر سر در ورودی، شمسههای ایوان جنوبی و طرحهای محراب مانند نقش شده بر ستونهای تزیینی ورودی گنبدخانه، از نقوش شاخص بهکار رفته در مسجد جامع یزد هستند که در بنای دیگری از این دوران و به این زیبایی و عظمت نمیتوان یافت. سر در باشکوه و فراخ باغ، درب ورودی عظیمی را در بر گرفته، که با ورود به باغ با خیابان های تزیین شده با ردیف درختان به سمت کاخ هدایت می شود. امیدواریم در این سفر چند دقیقهای به شما هم خوش گذشته باشد. پس از کسب اطلاعات، می توانید به اصفهان سفر کنید و کاخ را از نزدیک مشاهده کنید. بخش مرکزی این کاخ به صورت چها صفه بنا گردیده است و ایوان آن نیز رو به شمال میباشد.

درمیان باغ چهلستون، شاه عباس عمارتی به شکل کلاه فرنگی با اتاقهای کوچک در اطراف آن طرح انداخت که هسته اولیه کاخ چهلستون گشت. کتیبهی دیگری در نمای داخلی طاق ایوان، مشتمل بر آیات قرآنی و مورخ 938 ه.ق - دوره ی شاه تهماسب - است که در قسمت آخر آن ، در دو سطر به خط نستعلیق سفید بر زمینه ی کاشی لاجوردی ، بیتی از حافظ و عبارت «بعمل الفقیر یوسف بن تاج الدین بناء اصفهانی» نوشته شده است.در اسپرهای طرفین ایوان ، زیرقوس طاق ، عبارتی به خط سفید معرق بر زمینه ی لاجوردی و به خط تاج الدین معلم اصفهانی نوشته شده است. نمای ساختمان کاخ - موزه چهلستون اصفهان مربوط به دوران صفویه بوده و ساخت و ساز کاخ درسال۱۰۵۷هجری به اتمام رسیده است و نیز در سال ۱۳۴۳ ه . با توجه به منابع و ماخذ مختلف مسجد جامع اصفهان در طول زمان به دلیل ناارامی های مختلف، آتش سوزی و جنگ های مختلف آسیب های فراوانی پیدا نموده است که مورد بازساری و مرمت قرار گرفته است.نقشه ی مسجد جامع اصفهان با ورودی های متعدد طراحی شده است تا فضای مسجد را با پیرامون آن مرتبط سازد. فواره و حوضی به طول و عرض 2.80 متر در 2.30 متر این قسمت را زیباتر کرد.

مسجد جامع یزد بلندترین منارهها را در ایران دارد و از نقاط مختلف شهر قابل دیدن است. توجه داشته باشید که خرید در میدان نقش جهان نه تنها گرانتر از دیگر نقاط شهر نیست بلکه مردم خود اصفهان نیز از این بازار برای امور روزمره خود استفاده میکنند. به عبارت دیگر شما می توانید برندهای مختلف موجود در بازار را در این فروشگاه به طور یکجا مشاهده کنید. بعد از مدتی، کاخی که در زمان خودش لقب زیباترین کاخهای جهان را داشت، به عمارتی تبدیل شد که نقاشیهایش زیر انبوهی از گچ پنهان شده بود! اتاق های طبقه اول این عمارت در چهارگوشه با گچ بری ها و نقاشی های زیبا مزین شده اند. پیاده روها مزین به حدود 99 طاقچه ی کوچک هستند و از یک طرف به زاینده رود و از طرف دیگر به شاهراه اصلی مشرف می شوند و می گویند روی آن ها تابلوی های نقاشی زیبا قرار داشته است. بعد از آن وارد سرسرا میشوید. این نوشتار با رجوع به پژوهش های صورت گرفته در باب شاخص های اصالت بخش به باغ ایرانی به انطباق ساختار باغ فتح آباد قبل و پس از مرمت با این شاخصه ها می پردازد، عکس های هوایی و همچنین تصاویر باغ فتح آباد قبل و بعد از مرمت منبع اصلی پژوهش نمونه موردی بوده است. در ادامه به بررسی تعدادی دیگر از این دیدگاه ها و توصیف ها می پردازیم تا تصویر ذهنی مان از کاخ هشت بهشت در دوره های مختلف زمانی را کامل و کامل تر کنیم و با ارزش معماری و هنری این مکان بیشتر آشنا شویم.

در این شهر هر آنچه که مدرن به نظر می رسد جای خود را به بادگیرها و ساباط ها و طاق های سنتی داده است. این طبقه از عمارت دارای چندین اتاق میباشد که هر یک از این اتاق ها دارای تزئینات مخصوص خودشان هستند. در مدت حکومت قاجاریه عالی قاپو چندین دوره از سال محل زندگی و کارشاهزاده ظل السلطان بوده است و او تحولاتی در نوشته های آن داد. باغ چهل ستون از جمله باغهای وسیعی است که در دوره سلطنت شاه عباس اول (۹۹۹-۱۰۳۸ هجری) در اصفهان احداث شده است ولی بیشتر ساختمان ها و تالارهای بزرگ و کوچک آن از آثار دوره سلطنت شاه عباس دوم هفتمین پادشاه از سلسله صفویه است.با شروع سلطنت شاه عباس دوم عمارت مزبور توسعه داده شده و تالارها و ایوانهایی بر آن افزودند. محوطه کاخ با چنارهای بلند و باغچههای گل بسیار زیبا و چشم نواز پوشیده شده و این گل ها عمدتا یاسمن و رز میباشند. با نگاهی به بافت شهری یزد، میبینیم که ساخت و سازهای دوران پهلوی، باعث شده تا اطراف محوطه باغ، ساختار شهری به خود گرفته و از فرم سنتی خود فاصله بگیرد. در این محوطه بزرگ که چند کاخ سلطنتی نیز مستقر بود، عماراتی مانند تالار اشرف- جبهخانه - رکیب خانه، کشیکخانه، تالار طویله - کاخ هشتبهشت - توحید خانه - و برخی عمارات دیگر ساخته شد. در سفر به یزد میتوانید برای جابجایی در سطح شهر از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. به دیدنش که بروید عمارتی میبینید که حدود دو متر از سطح زمین بالاتر است.

در بخشهای قبلی گفتیم که شما با حدود یکربع پیادهروی میتوانید خودتان را از سی و سه پل به هشت بهشت برسانید. اگر هم با وسایل حملونقل عمومی مثل قطار یا هواپیما به اصفهان سفرکردهاید، میتوانید با استفاده از تاکسیهای اینترنتی خودتان را به این باغ زیبا برسانید. به این شکل شما میتوانید با خرید بلیط اتوبوس، رفتوبرگشت به شهر یزد داشته باشید. چون رسول پیش ملکشاه آمد، ملکشاه بدو آفرین کرد و او را بستود و دختر عمّ خود، سلیمانشاه، ارسلان خاتون را نامزد او کرد و زفاف کردند و به استصواب رأی نظام الملک یزد را نامزد علاء الدوله کالنجار کردند و گفتند: یزد عبادتخانه اوست، و یزد را «دارالعباده» نام کردند و علاء الدوله را با ارسلان خاتون و تبع او روانه یزد کردند، در سنه اربع و خمس مائه. برخلاف هنر سنتی ایرانی که در آن از قرینه بودن اشکال و اجسام استفاده می شده است، سازه هشت ضلعی این کاخ دارای آرایه هایی متنوع در هر طرف است و معماری کاخ هشت بهشت فوق العاده است. برجستگی کاخ در قسمت تراس مرتفع آن است که دارای 18 ستون باریک است. واسه انتخاب اسکیپ روم خوب، باید معیارهای زیادی رو در نظر بگیرین. علاوه بر این، ویژگیهای هر کدوم از ژانرهای اسکیپ روم رو توی دسته مربوطش براتون توضیح دادیم تا زمان انتخاب بتونید بهترین تصمیم رو بگیرین.

به دستور شاه عباس اول ساخت این اثر تاریخی آغاز شد و در زمان سلطنت شاه عباس دوم ساخت بنا پایان رسید. دختر ناصرالدین شاه عمارت را به همان شکل نگهداری میکند. کاخ هشت بهشت در دوره ی صفویه به شکل استادانه و بسیار هنرمندانه ای تزئین و زیبا شده است که هر فردی با دیدن آن به وجد میاید و مسحور زیبایی آن میشود. از طرفی زرتشتیان معتقدند عنصر خاک مقدس و پاک است و مردار انسان آن را از حالت پاکی بیرون می آورد. از آنجایی که این پارک، سوای پارکهای دیگر شهر است و در دل خودش بنایی تاریخی را نگه داشته، چند تا کافیشاپ هم اطرافش وجود دارد که خستگی روز را از تن گردشگران بیرون میکشد. وقتی جایی اسم کاخ و عمارت را با خودش به یدک میکشد باید چشمبسته دانست که جایی زیبا و باشکوه است. در شمال کاخ می شود ایوان اصلی را دید که دو ستون از جنس چوب سرو آن را سر پا نگه داشت. هنوز جهاننما سر فرود نیاورده که قلب نقش جهان بهواسطه عبور مترو به لرزه افتاده است. همین نوروز امسال بود که دیوار پشتی این پاساژ در پارک شهید رجایی فروریخت و آثار آن هنوز پیداست! آیا کاخهای خوجاهای جلفا سرپاست و آیا هنوز بازرگانان جلفا با هند و سنگاپور تجارت میکنند؟ هرچند زیباییهای این دردانه اصفهانی را بهتر است خودتان با چشم ببینید؛ اما اگر دوست دارید این عمارت فاخر را بیشتر بشناسید، همراه ما باشید. آینه کاری های فراوان دیوارها نیز زیبایی های این عمارت اصفهانی را دو چندان کرده اند. هنگامی که از تونل ۳۵ متری این آکواریوم عبور می کنید، تمام فضای اطرافتان، در دیواره ها و سقف تونل، با شیشه های آکواریوم و ماهی های زیبایی که از هر طرف در حال شنا کردن هستند، احاطه شده است.

سقفی که بر بلندای این بنای چهار صفه ساخته شده است، پوشیده از مقرنس های گچی با رنگ ها و طرح های بسیار زیبا میباشد. این بازار از نظر سبک معماری شبیه به بازار تبریز است و دارای سقفی بلند با طاق نماها نورانی است که نور را به سمت بازار می فرستد. برکه ها، فضاهای سرسبز و جنگلی، قفس ها و صخره از همین پدیده های شبیه سازی شده هستند که باید در بازید از باغ پرندگان به آن ها توجه کنید. بازار یزد که خود مجموعه ای دیدنی و تاریخی است یک راسته بزرگ خود را در اختیار پارچه فروش ها گذاشته تا مسافران بتوانند در دهها مغازه پارچه فروشی آنچه را می خواهند بیابند. اتاق های متعدد این عمارت تو در تو تزئینات خاص خود را دارند. اطراف عمارت در قسمت خارجی آن با سنگ های سخت پوشیده شده است و در وسط این قسمت سنگفرش آبروی کوچکی تعبیه شده که اضافه آب های حوض های داخل و خارج عمارت در آن به جریان می افتند. هشت بهشت اصفهان نیز بیدلیل نام هشت درِ بهشت را از آن خود نکرده بود. بیشک با سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی، بسیاری از علوم نیز دچار تغییر و تحولی اساسی شده که معماری ایرانی را نیز شامل میشود. با توجه به اینکه ساخت هر یک از قسمت های مختلف مسجد در یکی از دوره های تاریخی انجام شده است با نگاه کردن به این بنا می توان در یک نگاه سیر تحولات معماری ایران را مشاهده نمود و در واقع مسجد جامع اصفهان نوعی موزه است که اطلاعات بسیاری را در خصوص روند معماری ایران طی دوره های مختلف را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد. ما در سپنجا منتظر نظرات و پیشنهادات شما برای سفر به یزد و بازدید از جاذبه گردشگری باغ دولتآباد یزد هستیم. این برج و ساعت هدیه «ماردیروس هوردانانیان» برای زنده ماند و آرامش روح برادرش است که در سال 1931 به کلیسا اهدا کرده است.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از اجاره خودرو جهت سفر دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد