مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

برای صرفه جویی در هزینه چه سکه هایی بخریم؟

 پس انداز یکی از مهم ترین راه های ایجاد امنیت مالی در زندگی مردم است. با داشتن پس انداز قوی و ارزشمند می توانیم بدون استرس و نگرانی با مشکلات مالی و طوفان های زندگی مواجه شویم. اما سوال اصلی اینجاست که برای صرفه جویی در هزینه چه سکه ای بخریم؟ برای پاسخ به این سوال باید چندین مورد را بررسی کنید. همانطور که می دانید در حال حاضر چندین سکه در بازار وجود دارد که می تواند برای خرید آنها شک و تردیدهای زیادی را در ذهن شما ایجاد کند. قیمت سکه ایرانی را می توانید در سایت پارت نیوز  مشاهده کنید. لیست قیمت سکه ایرانی 150 دوده تا 2 گرم در این فروشگاه ارائه شده است. به نظر شما مزایا و معایب هر کدام از این سکه ها چیست!

پس انداز سکه با خرید سکه بهار آزادی

آغاز تولید و ضرب این سکه به سال 1358 و به مناسبت جشن پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد و تا امروز ادامه دارد. سکه بهار آزادی به صورت گرد به قطر 22 میلی متر تولید می شود. عیار این سکه ها 21.6 است که تقریباً به عیار 22 معروف است.وزن این سکه ها 8.33 گرم است. سکه بهار آزادی گرانترین مدل سکه در ایران محسوب می شود. این سکه در طول سال های تولید به دو صورت قدیم و جدید در بازار بوده که از نظر وزن و کیفیت تفاوتی با هم ندارند.

سکه های طرح قدیم بین سال های 1358 تا 1386 تولید شد. اکنون این سکه ها به دلیل عدم تقاضا و اختلاف قیمت تقریباً از بازار طلای ایران جمع آوری شده است. روی یک روی این سکه ها سه بار نام علی به صورت شش ضلعی نوشته شده که زیر آن عبارت «بانک ملی ایران» و روی دیگر آن حرم امام رضا علیه السلام و عبارت نوشته شده است. . «اولین بهار آزادی» حکاکی شده است. سکه های طرح جدید با نام سکه امامی نیز شناخته می شوند و از سال 1385 در ایران عرضه می شوند.

یکی دیگر از تفاوت های آشکار بین این دو سکه ظاهر آنهاست. سکه های بهار آزادی به سه نوع سکه تمام، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی تقسیم می شوند. تنها تفاوت این سکه ها وزن و اندازه آنهاست. دلیل انتشار سکه های یک گرمی کاهش قدرت خرید مردم است. بنابراین بانک مرکزی در سال 1389 این سکه ها را از بازار آزاد کرد.

سکه های کور، روشی مقرون به صرفه برای بستن با سکه

تصویر سکه ایرانی 750 سوت

سکه های ایرانی یکی از مصنوعات طلا هستند که در وزن های بسیار کوچک از 50 سوت تا 2 گرم تولید می شوند. این سکه ها به دلیل تنوع زیاد، بهترین انتخاب برای هدیه یا پس انداز کوچک هستند. یکی از مزیت های آنها این است که حباب ندارند و خرید آنها راحت تر است. همچنین این سکه ها پرداخت نمی شود و فقط هزینه بسته بندی و سود فروشنده به آنها اضافه می شود. قیمت سکه ایرانی بر اساس طلای 18 عیار محاسبه می شود که این قیمت نیز به قیمت روز طلا بستگی دارد.

وزن این سکه ها روی بسته بندی درج شده است. یکی از تفاوت‌های سکه‌های پارسی با سکه‌های بانکی در تولید آنهاست. در حال حاضر سکه های ایرانی توسط شرکت های مختلف تولید می شود. از معتبرترین این شرکت ها می توان به عادل، ماربر، طلا لوکس و طلایه اشاره کرد. این در حالی است که سکه های بانکی تنها توسط بانک مرکزی تولید و ضرب می شود. یکی از جالب ترین تفاوت های سکه های ایرانی با سکه های بانکی شکل آنهاست.

پیش از این این سکه ها به شکل گرد تولید می شد، اما اکنون به اشکال مختلف پنج ضلعی، شش ضلعی، بیضی یا مستطیلی تولید و عرضه می شود. هنگام خرید سکه ایرانی بدانید که هزینه بسته بندی و ساخت آن به دلیل وزن کم نباید از 4 هزار تومان بیشتر شود. همچنین لازم به ذکر است که بهترین برندهای سکه ایرانی باید دارای مشخصات زیر باشند.

ارزش سکه را نشان می دهد.

مبلغ باید به درستی وارد شود.

سکه ها باید حاوی اطلاعات دقیق و آدرس شرکت سازنده باشد.

روی سکه هولوگرام وجود دارد.

قیمت سکه در ایران عاملی منطقی در صرفه جویی در سکه است

تصویر سکه های ایرانی

عوامل زیادی بر قیمت سکه طلا تاثیر می گذارد. برای سرمایه گذاری با سکه بهتر است برخی از این عوامل را بدانید.

قیمت جهانی طلا به دلار بستگی دارد.

هزینه تولید و سکه سکه در بانک مرکزی حدود 7000 تومان است.

میزان تقاضا برای خرید ارز نیز بر قیمت آن تاثیر می گذارد.

هزینه تامین نقدی توسط بانک که تقریبا معادل 500 تومان می باشد.

یکی دیگر از عواملی که بر ارزش سکه تأثیر می گذارد، سال تولید سکه است. البته تقاضا برای سکه های جدید زیاد است و ارزش آنها نسبت به سکه های قدیمی بیشتر است.

هزینه طبق گمرک 4 درصد است.

بهترین ارز برای پس انداز چیست؟

اگر می خواهید سرمایه خود را بین طلا و سکه ذخیره کنید، سکه بهتر است. هنگام خرید طلا، مبلغی به نام کارمزد تولید را به فروشنده پرداخت می کنید. مزیت سکه این است که هزینه تولید ندارد. اگر در بازار طلا مهارت و دانش کافی دارید، شما می توانید با سرمایه گذاری در سکه نسبت به طلا سود بیشتری کسب کنید. اولین قدم در تصمیم گیری برای استفاده از کدام نوع سکه، بودجه شما است.

برای سرمایه گذاری های کلان بهترین سکه سرمایه گذاری، سکه های بحر آزادی و به خصوص طرح جدید آنها بهترین انتخاب محسوب می شود. این قطعات دارای درصد کمی حباب هستند. در بین قطعات بهار آزادی نوع کامل بهار مناسبتر است. در واقع قیمت هات سکه نسبت به سایر انواع حباب بالاتر است و ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

یکی دیگر از مزیت های سکه های بیهار آزادی تقاضای آن است. آنها در بازار بسیار محبوب هستند و به راحتی فروخته می شوند. از سوی دیگر، اگر در بلندمدت به دنبال سود بیشتر هستید، به دلیل نوسانات بیشتر قیمت، ممکن است در ازای آن پول سود بیشتری به دست آورید. اما اگر به دنبال سرمایه گذاری با بودجه کم هستید باید به سراغ سکه هات یا سکه ایرانی بروید. یک گرم سکه ایرانی برابر با یک گرم طلای 18 عیار است و با خرید آن کمتر از یک گرم سکه بانکی می پردازید.

آیا می توانید فقط برای صرفه جویی لاستیک بخرید؟

امروزه سکه در بین مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و نیاز به خرید آن روز به روز بیشتر می شود. در این قسمت به کاربردهای مهم سکه ایرانی می پردازیم.

برای هدیه دادن

یکی از مهمترین کاربردهای سکه هدیه دادن است. بسیاری از رویدادها و مهمانی ها، عروسی ها، جوایز ورزشی و المپیادهای علمی، جشنواره ها و صدها رویداد دیگر از مدال ها به عنوان یک هدیه زیبا استفاده می کنند.

مهریه

یکی از آداب و رسوم مهم در ایران برای مراسم عروسی، گذاشتن سکه به عنوان مهریه عروس است. اندازه سکه ها بستگی به طرفین ازدواج دارد و در اصل یک عدد سه رقمی است.

سرمایه گذاری

ارز یکی از افرادی است که دوست دارند پس انداز و سرمایه گذاری کنند. یکی از مزیت ها وجود انواع مختلف در وزن های مختلف است که برای هر کلاس و بودجه ای انتخاب مناسبی است. با خرید سکه می توانید ارزش پول خود را حفظ کنید.

با توجه به توضیحاتی که در بالا ذکر شد به این نتیجه رسیدیم که سکه یک انتخاب هوشمندانه برای سرمایه گذاری محسوب می شود و از طرفی سودآوری سکه های مختلف با یکدیگر متفاوت است. نکته مهم در سرمایه گذاری با سکه، توجه به تغییرات قیمت آن است. گاهی اوقات سکه ها کاهش می یابد و شما نباید ناامید شوید. همچنین افزایش قیمت سکه را در کوتاه مدت جدی نگیرید و در این زمینه عاقلانه رفتار کنید. اگر به دنبال مکانی امن برای خرید سکه هستید، گالری حقانی را به شما پیشنهاد می کنیم.

مروری بر تاریخچه ارز در ایران

با اکتشافات انجام شده مشخص شد که اولین ضرب و تولید سکه به دوره هخامنشی و به دستور داریوش اول باز می گردد و قبل از آن تاریخ، سکه ها با فلزات دیگری مانند نقره، مس و... تولید می شده است. در آن زمان این شمش طلا 8.14 گرم وزن داشت. به تدریج استفاده از طلا در ایران رواج یافت. بدین ترتیب در دوره ساسانیان از طلا برای ساختن اقلام مختلف مانند ظروف برای طبقه ثروتمند استفاده می شد. اکنون تولید سکه در ایران رونق زیادی پیدا کرده است و هر ساله به دلایل مختلف خرید و فروش بسیاری انجام می شود.

چرا سکه را خالی می کنند یا می بندند؟

به طور کلی تاریخچه سکه و تمبر از 20 سال پیش آغاز شد. در آن زمان صرافی های واقعی کارت ویزیت خود را همراه با سکه به خریداران می دادند. یکی از دلایل افزایش اعتبار و تبلیغات فروش سکه بود. با گذشت زمان، صرافان تصمیم گرفتند بشقاب های خود را به سکه فشار دهند، فرآیندی که به آن "خالی" می گویند. آنها با ایجاد این باور در ذهن خریداران مبنی بر بی اعتباری سکه های باطل، برند خود را در بازار سکه و طلا تقویت کرده اند. جالب است بدانید که این بسته بندی فقط جنبه تبلیغاتی دارد و به معنای اعتبار هر سکه تمبر نیست. به عبارت دیگر تفاوتی بین سکه های خالی و سست وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد