مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مزایای تحصیل در ترکیه


مزایای مهاجرت تحصیلی به ترکیه  عبارتند از:

هزینه کم تحصیل و زندگی

شانس قبولی بالا

دانشگاه های معتبر با مدارک بین المللی

توانایی تحصیل به زبان انگلیسی

مجوز کار در حین تحصیل

امکان ارسال درخواست پذیرش در چندین دانشگاه به صورت همزمان

سیستم آموزشی و مدارک تحصیلی در ترکیه

با توجه به تغییرات اخیر در سیستم آموزشی ترکیه، در سال 2012، همه مردان و زنان باید 12 سال تحصیل خود را بگذرانند. این دوره شامل 4 سال دبستان، 4 سال راهنمایی و 4 سال دبیرستان می شود. سن دانش آموزان برای ورود به مدارس ترکیه 5 سال است. کسانی که این 12 سال تحصیلی را به پایان برسانند، دیپلم دبیرستان دریافت خواهند کرد و روند تکمیل تحصیل در ترکیه به شرح زیر خواهد بود:

کاردانی: این مدرک پس از اتمام یک برنامه تحصیلی دو ساله اعطا می شود. دوره های کاردانی توسط دانشگاه ها و مدارس فنی و حرفه ای پس از اتمام دوره دبیرستان ارائه می شود. برخی از برنامه های آموزش از راه دور نیز در دسترس هستند. برنامه های مقطع کاردانی نیاز به کارآموزی دارد.

مدرک لیسانس: این مدرک پس از گذراندن دوره چهار ساله اعطا می شود. مدت تحصیل در رشته های دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی پنج سال و دوره تحصیل در رشته پزشکی شش سال می باشد. مدرک لیسانس در این چهار رشته معادل کارشناسی ارشد محسوب می شود.

مدرک کارشناسی ارشد: یک برنامه دو ساله است که در آن مدرک کارشناسی ارشد اعطا می شود. دو نوع کارشناسی ارشد با یا بدون پایان نامه وجود دارد. برنامه کارشناسی ارشد با پایان نامه یک برنامه دو ساله است که معمولاً شامل دوره هایی با حداقل 120 ECTS (هر 60 ECTS برابر با یک سال تحصیلی است) و یک پایان نامه به دنبال دارد. برنامه های غیر پایان نامه در یک یا نیم سال تکمیل می شود و نیاز به تکمیل حداقل 90 ECTS و یک پروژه ترم در دوره های کارشناسی ارشد دارد.

دکترا: یک برنامه هشت ترم است که در پایان آن معمولا مدرک دکترا اعطا می شود. مدارک مورد نیاز این دوره 180-240 ECTS، آزمون جامع، پایان نامه و دفاع شفاهی می باشد. پس از اتمام موفقیت آمیز دوره ها و آزمون جامع، دانشجویان باید پایان نامه را ارائه و به صورت شفاهی از آن در مقابل هیئت منصفه دفاع کنند.

تخصص های پزشکی: این دوره ها معادل دوره های دکتری هستند و در دانشکده های پزشکی، بیمارستان ها، دانشگاه ها و دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می شوند. برای داشتن مهارت های پزشکی، کسانی که از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شده اند باید برای رقابت در رشته های مختلف پزشکی در آزمون شرکت کنند. داوطلبان در بخش تخصصی باید پایان نامه را ارسال کرده و به صورت شفاهی از آن در حضور هیئت داوران دفاع کنند.

گرایش هنر: این دوره حداقل شش ترم است و پس از کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی و نمایشی و معادل دکتری ارائه می شود. برای کسب مدرک در این دوره، باید یک اثر هنری اصیل یا یک اجرای خلاقانه برجسته (در زمینه های موسیقی و هنرهای نمایشی) ارائه دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت مهاجرتی تماس بگیرید.

شرایط تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه

مدارس بین المللی در ترکیه کیفیت آموزشی بهتری نسبت به سایر مدارس دارند. کلاس ها کمتر شلوغ است و تدریس با دوره های فوق برنامه و مطالعه زبان های خارجی ترکیب می شود. بسته به مدرسه انتخابی، زبان آموزشی ممکن است فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و غیره باشد.

اکثر مدارس بین المللی ترکیه در شهرهای بزرگ ترکیه مانند ازمیر، استانبول و آنکارا قرار دارند. پذیرش در این مدارس محدود است، بنابراین آنها معمولا بر اساس ملیت ثبت نام می کنند.

تحصیل در مدارس بین المللی در ترکیه رایگان نیست و هزینه ها از مدرسه ای به مدرسه دیگر متفاوت است. به طور کلی هزینه تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه از مهدکودک تا پایان سال دوازدهم 35000-5000 دلار در سال می باشد.

تحصیلات عالی در ترکیه

زبان رسمی کشور ترکیه ترکی است، اما دروس آکادمیک نیز به زبان انگلیسی تدریس می شود، بنابراین اثبات تسلط به یکی از زبان های ذکر شده با صدور گواهینامه (TOMER یا TOEFL) برای تحصیل در ترکیه الزامی است.

مدرک لیسانس در ترکیه 4 سال است و پس از اتمام مدرک مربوطه را می گیرید. حداقل شرط لازم برای ورود به دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی داشتن مدرک است. پس از آن می توانید با شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه، YOS و SAT برای پذیرش اقدام کنید.

هر دانشگاه سالی یک بار آزمون YS را برگزار می کند که شامل دروس پایه (ریاضی، هوش، منطق، هندسه) و نمرات 0 تا 100 است.

استاد suʻesuʻega در ترکیه

اکثر متقاضیان تحصیل در دانشگاه های ترکیه علاوه بر داشتن مدارک لازم در تحصیلات قبلی، ملزم به قبولی در آزمون ورودی هستند. این آزمون برای مقاطع تحصیلات تکمیلی و متقاضیان بین المللی نیز اجرا می شود.

آزمونی که در ترکیه برگزار می شود، آزمون ورودی کارکنان دانشگاهی و دانشجویان مقطع کارشناسی (ALES) است. بسیاری از برنامه های تحصیلات تکمیلی از متقاضی می خواهند که حداقل 50-55 در این آزمون کسب کند و نمرات بالاتر شانس شما را برای ورود به دانشگاه های رقابتی تر یا دریافت بورس تحصیلی افزایش می دهد. محتوای آزمون ALES برای تأیید این موضوع طراحی شده است که دانشجویان آینده نگر دارای مهارت ها و توانایی های ضروری برای موفقیت در آموزش عالی هستند. هدف از برگزاری این آزمون ها مانع پیشرفت دانش آموزان نیست و دانشجویان آماده فارغ التحصیل نباید نگران این امتحانات باشند. ÖSYM هیئت صالح برای اجرای آزمون ALES است.

برخی از موسسات ممکن است آزمون های بین المللی مانند GMAT یا GRE را به جای ALES برای مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه بپذیرند. معمولاً امتیاز 450 یا 610 معادل گذراندن ALES در نظر گرفته می شود.

برخی از دوره های تحصیلات تکمیلی به طور کامل یا جزئی به زبان انگلیسی تدریس می شوند و این روند در دانشگاه های جدیدتر با هدف جذب دانشجویان بین المللی بیشتر در حال افزایش است. در صورتی که دوره به زبان ترکی تدریس می شود، در طول مراحل پذیرش باید آزمون زبان ترکی را قبول کنید.

بورسیه دکتری در ترکیه

به دلیل عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، مدارک دانشگاهی ترکیه از روند بولونیا پیروی می کند. در نتیجه تحصیل در مقطع دکترا مشابه تحصیل در مقطع دکترا در اروپا است.

با این حال، دوره های دکترا از یک روند منظم پیروی می کنند که دارای نقاط عطف و ارزیابی های خاصی است. این فرآیند شامل چندین کلاس، سمینار و آزمون برای مجموع 240 واحد ECTS است. همچنین کلاس های مقدماتی در ابتدای دوره دکتری وجود دارد. هر دانشگاه و رشته ای محتوای خاص خود را دارد، اما برای اعطای مدرک دکترا باید کل محتوای دوره تدریس شود.

در ترکیه پایان نامه و عملکرد تحصیلی دانشجو توسط کمیته نظارت نظارت و بررسی می شود و استاد راهنما یکی از اعضای کلیدی این کمیته است. استاد راهنما یکی از اساتید دانشگاه است که در زمینه تحقیقات دانشجویی متخصص بوده و در سال اول مقطع دکتری به دانشجو منصوب می شود. علاوه بر استاد راهنما، دانشجو ممکن است یک مشاور نیز داشته باشد. مشاور هم در کمیسیون حضور دارد.

در ابتدای دوره دکتری، دانش آموزان با یک آزمون واجد شرایط ارزیابی می شوند. این آزمون مشابه آزمون MPHIL انگلستان است. کمیته صلاحیت، علاوه بر بررسی پروژه پایان نامه دانشجو به صورت کتبی و شفاهی، یک کمیته آزمون مرجع نیز تشکیل می دهد که امتحانات را برای بقیه دوره دکتری برنامه ریزی و ارزیابی می کند. نتیجه این آزمون توسط کمیته صلاحیت بررسی می شود.

پس از گذراندن موفقیت آمیز آزمون صلاحیت و دفاع از هدف پژوهشی، دانشجویان می توانند تحصیل در مقطع دکتری خود را آغاز کنند. دانشجویان در طول دوره تحصیلی خود به طور منظم هر شش ماه یکبار توسط کمیته ذیصلاحی که روند کار دانشجویان در سطح دکترا را بررسی می کند، ارزیابی می شوند. کمیته مطالعاتی فعلی از طریق گزارش های ارسالی، نتایج، روش تحقیق و برنامه کاری را که دانشجو در حوزه پژوهشی خود انجام داده، مورد توجه قرار می دهد.

پس از تکمیل تحقیقات دانشجویان، پایان نامه نهایی دکتری آنها توسط هیئت داوران بررسی می شود. این روند شبیه به امتحان شفاهی در انگلستان است، اما از پایان نامه به صورت عمومی دفاع می شود.

به عنوان کاندیدای دوره دکتری، دانشجو باید در آزمون ورودی شرکت کند تا تجربه و سطح علمی خود را نشان دهد. اکثر امتحانات مورد استفاده در ترکیه تحت عنوان آزمون ورودی برای تحصیل در مقطع کارشناسی (ALES) برگزار می شود. حد نصاب امتیاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما به طور کلی حداقل امتیاز برای هر فرد بین 50 تا 70 است. این امتحانات هر ساله در فواصل زمانی معین برگزار می شود. متقاضیان می توانند برای یافتن تاریخ امتحان و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ALES به مرکز انتخاب و انتقال دانش آموزان ترکیه ای ÖSYM مراجعه کنند.

تحصیل پزشکی در ترکیه

برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید شرایط خاصی را داشته باشید. برای تحصیل پزشکی در ترکیه باید دیپلم دبیرستان داشته باشید. شما می توانید مستقیماً از دبیرستان وارد دانشکده های پزشکی ترکیه شوید. شرایط بسته به سابقه تحصیلی شما (نوع دیپلم دبیرستان) متفاوت است. علاوه بر دیپلم دبیرستان، شما باید نمرات خوبی در زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی داشته باشید. انگیزه نامه و پاسپورت معتبر از دیگر شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه برای تحصیل پزشکی محسوب می شوند. سعی کنید نامه خود را تا حد امکان دقیق بنویسید.

برای تحصیل پزشکی در ترکیه، معدل و شرایط سنی مهم هستند. معدل در گرفتن پذیرش بسیار مهم است. شرایط آموزشی بهتر معمولاً برای معدل بالای 18 سال در دسترس است.

در عین حال مهم است که در دانشگاه های ترکیه شرط سنی برای دانشجویان وجود ندارد. مسلما جوان تر شانس بیشتری برای قبولی در کنکور خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد