مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

قفل دیجیتال چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟


قفل های دیجیتال نسل جدیدی از قفل های الکترونیکی هستند که برای باز کردن درب آن نیازی به کلید مکانیکی نیست. در واقع به جای استفاده از کلید مکانیکی، از فناوری الکترونیکی برای باز کردن درب در قفل دیجیتال استفاده می شود. به این ترتیب سیستم قفل مکانیکی با استفاده از فرکانس الکترونیکی تولید شده توسط کارت، رمز عبور یا اثر انگشت درب را حرکت داده و باز می کند.

به راحتی می توان گفت که تولید قفل دیجیتال (قفل الکترونیکی) امنیت منازل و حتی مکان های پرتردد مانند مشاغل را بهبود بخشیده است. در این مقاله دیلاک  به معرفی حالت عملکرد، انواع و مزایای قفل الکترونیکی می پردازیم. بنابراین، اگر همچنان می خواهید پاسخ کاملی در مورد چیستی قفل دیجیتال دریافت کنید، توصیه می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت قفل مکانیکی با قفل دیجیتال چیست؟

قفل های مکانیکی همان چیزی است که همه از آن استفاده می کنند. این قفل ها از یک کلید برای جابجایی چفت داخل قفل استفاده می کنند که باعث باز یا بسته شدن درب می شود. قفل های مکانیکی معایب زیادی دارند که عمده ترین آنها سرقت و دسترسی، امکان شکستن یا گم شدن کلید، مشکل تکثیر کلید برای مناطق پرتردد و ... است.

در کنار این محصولات، قفل های دیجیتال با رابط کاربری آسان و امنیت بالا نیز وجود دارد. قفل دیجیتال برای باز شدن نیازی به کلید مکانیکی ندارد و بسته به نوع آن فقط با کارت مغناطیسی، کد یا ... باز می شود. همچنین این قفل ها به دو نوع دستی و هندزفری تقسیم می شوند به این نوع دست ها دست دیجیتال می گویند. استفاده از کنترل های دیجیتال در یک ساختمان، راحتی و آسایش را برای ساکنان آن ساختمان به ارمغان می آورد که بخشی از آن به لطف استفاده آسان از این مدل ها است.

علاوه بر این ویژگی ها، قفل های به اصطلاح هوشمند نیز در بازار موجود است که امکان باز شدن در را با استفاده از تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی فراهم می کند. باید بدانید که قفل هوشمند همان قفل دیجیتال است با این تفاوت که به کاربران امکان باز کردن قفل آن از راه دور را می دهد. روش کار قفل هوشمند ارسال دستورات به دستگاه قفل با استفاده از یک کلید مخفی است. این قفل ها را می توان به گوشی های هوشمند و دیگر وسایل خانه هوشمند متصل کرد و از راه دور قابل کنترل است.

استفاده از قفل دیجیتال چیست؟

مدل های مختلف قفل الکترونیکی را می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. این نوع قفل ها با توجه به طرح های متفاوت و ویژگی های منحصر به فردشان، هم برای اماکن عمومی و هم برای اماکن خصوصی کاربرد دارند.

برخی از کاربردهای قفل دیجیتال عبارتند از:

دسترسی به ساختمان را مدیریت می کند و دسترسی انحصاری را برای ساکنان مجموعه فراهم می کند.

برای جلوگیری از ورود افراد دیگر از آن در درب اتاق های مهم مانند دفاتر استفاده کنید

برای کنترل دسترسی و خروج بهتر به عنوان قفل درب استفاده کنید

برای محیط‌های پرترافیک، مانند باشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، شرکت‌ها یا حتی هتل‌هایی که نیاز به تغییرات دسترسی منظم دارند، استفاده کنید.

قلم...

آشنایی با قفل هوشمند (قفل دیجیتال)

همانطور که قبلاً گفتیم قفل های الکترونیکی با ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی در این مقاله تولید می شوند، شما را با انواع قفل های الکترونیکی و نحوه عملکرد آنها آشنا می کنیم.

قفل کارت دیجیتال: مدلی از قفل هایی که امکان دسترسی را با استفاده از کارت مغناطیسی فراهم می کند. داخل این کارت ها یک تراشه مغناطیسی کوچک وجود دارد که با قرار گرفتن در کنار قفل فرکانس را منتقل می کند. قفسه های کارت این قابلیت را دارند که هر چند وقت یکبار که لازم است کارت جدید را تنظیم و صادر کنند.

قفل اثرانگشتی دیجیتال: قفل اثرانگشتی که یکی از مدل های بیومتریک قفل دیجیتال می باشد به عنوان یکی از ایمن ترین انواع قفل در دنیا شناخته می شود. در برخی از مدل ها، تشخیص چهره و تشخیص عنبیه نیز موجود است. قفل های بیومتریک فقط به افرادی که شناسه آنها (اثر انگشت، چهره و غیره) روی دستگاه ثبت شده است، دسترسی دارند.

قفل دیجیتال رمز عبور: این نوع قفل محبوب ترین مدل در بین قفل های دیجیتالی به حساب می آید. قفل ترکیبی دارای یک صفحه لمسی یا گاهی اوقات یک دکمه است که با وارد کردن یک کد تنظیم شده قفل آن باز می شود. جالب است بدانید که برخی از مدل ها دارای پارامترهای پیچیده ای مانند تولید رمز عبور برای مدت زمان مشخصی هستند که پس از آن رمز عبور به طور خودکار باطل می شود.

قفل های چند منظوره: مدل های چند کاره نیز ترکیبی از چندین مدل رده بالا هستند که در یک قفل ادغام شده اند. اصولا در طراحی قفل های دیجیتال از روش های مختلفی برای بازکردن درب استفاده می شود. با استفاده از این نوع قفل دیجیتال نگران فراموشی کارت یا رمز عبور نخواهید بود و کافی است هویت خود را با اثر انگشت خود به قفل ساز ثابت کنید تا در را باز کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد