در این مقاله استانداردهای گیربکس صنعتی را شرح داده ایم. گیربکس به معنای انتقال نیرو است. گیربکس در واقع یک واسطه بین منبع برق و مصرف برق است که انعطاف پذیری بین منبع قدرت و مصرف کننده برق را فراهم می کند. در ماشین های صنعتی لازم است که گشتاور و سرعت منبع تولید برق با مصرف کننده تطبیق داده شود. ماشینی که بتواند این هماهنگی را واسطه کند گیربکس نامیده می شود. گیربکس صنعتی یک سیستم انحصاری برای انتقال نیرو از منبع تولید نیروی مکانیکی به واحد مصرف کننده است. اینها ابزارهایی هستند که بدون تغییر حجم کار کار را آسان می کنند. این نوع وسیله انسانی قادر است تجهیزات سنگین را با تلاش کمی جابجا کند. گیربکس ها بیشتر برای کنترل جهت چرخش و تبدیل گشتاور یا توان بین ورودی ها در برنامه هایی که به سرعت خروجی مطلوب نیاز دارند استفاده می شوند.
استانداردهای گیربکس صنعتی برای نصب چیست؟
گیربکس باید محکم به پایه صاف بسته شود تا لرزش نداشته باشد. صنایع گیربکس پولادین پارت همراه شماست.
در صورت وجود احتمال ضربه، اضافه بار یا گاز گرفتن باید از کانکتورهای هیدرولیک، محدود کننده های گشتاور، گیره ها و ... استفاده شود. از آن استفاده کنید.
اگر می خواهید گیربکس را رنگ کنید پوسته را با نمد بپوشانید تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود.
هر نوع چرخ دنده، چرخ دنده یا قرقره نصب شده بر روی محور ورودی یا خروجی باید دارای تلرانس ماشینکاری مطابق با ISO H7 باشد. محور چرخ دنده سوراخ شده و رزوه شده است تا بتوانید مهره را روی چرخ دنده یا چرخ دنده قرار دهید.
برای جلوگیری از اکسیداسیون و خوردگی سطح، سطوح تماس را قبل از نصب تمیز و روغن کاری کنید.
تحمل سوراخ شفت گیربکس ها H7 می باشد که تمامی شفت های متصل به آن ها اکثرا ماشین کاری می باشند. اگر به تداخل نیاز دارید، می توانید از H7-J6 استفاده کنید.
قبل از فعال کردن دستگاه ایمنی، از صحت سطح روغن در گیربکس صنعتی و تنظیم ویسکوزیته روغن با نوع بار اطمینان حاصل کنید. هنگامی که گیربکس با گریس مرکب روغن کاری می شود، نیازی به نگهداری بیشتری نیست. هنگام استفاده از روغن معدنی، توصیه می شود:
روغن را بعد از 500 تا 1000 ساعت کار اول تعویض کنید و بهتر است داخل گیربکس شسته شود.
سطح روغن را به صورت دوره ای بررسی کنید و پس از 4000 ساعت کارکرد روغن را تعویض کنید.
اگر از روغن مخلوط استفاده کردید باید بعد از 8000 ساعت کاری آن را تعویض کنید.
اگر گیربکس برای مدت طولانی در آب و هوای بسیار مرطوب خواهد بود، بهتر است آن را با روغن پر کنید.
ابعاد فیزیکی گیربکس صنعتی چیست؟
اجزای فیزیکی جعبه های صنعتی بر اساس نوع و سازنده متفاوت است. در بین استانداردهای جعبه صنعتی، جنس بیشتر جعبه های صنعتی فولاد، آلومینیوم یا مس برنز است. همچنین جعبه های صنعتی نیز مانند سایر جعبه ها می توانند علاوه بر مواد اصلی از مواد پلاستیکی مانند پلی کربنات یا نایلون نیز ساخته شوند. گیربکس موقعیت دندانه های گیربکس نقش مهمی در عملکرد، گشتاور و سرعت چرخ دنده دارد. گیربکس دنده ای ساده اغلب در کاربردهای با سرعت بالا استفاده می شود. این جعبه ها می توانند پر سر و صدا و به طور کلی کارایی کمتری داشته باشند. گیربکس های حلزونی اغلب در کاربردهای با سرعت بالا استفاده می شوند. اجرای این جعبه های راهنمایی کند است. در مقایسه با جعبه ویرایش، می تواند عملکرد کلی را بهبود بخشد.
ضریب تبدیل گیربکس صنعتی چقدر است؟
نسبت بین سرعت ورودی و خروجی گیربکس است که معمولاً با حرف i نشان داده می شود. در حساب های پس انداز معمولاً به دو صورت بیان می شود: یکی ضریب تبدیل اسمی و دیگری ضریب تبدیل. در واقع، با چندین ده مکان. سازندگان معمولا بسته به نیاز بازار گیربکس هایی را با ضریب تبدیل اسمی یکسان طراحی می کنند، اما ضریب تبدیل آنها ممکن است بسته به نوع طراحی گیربکس متفاوت باشد. به طور معمول این تغییرات ± 3٪ است. لازم به ذکر است که ضریب تبدیل تنها تابعی از تعداد دندانه های هر چرخ دنده است و به اندازه چرخ دنده، ماژول آن و ... بستگی دارد. وابسته نیست
استاندارد گیربکس های پرسرعت چیست؟
در اکتبر 1943 اولین استاندارد برای گیربکس های صنعتی پرسرعت ارائه شد و به صورت تجربی پذیرفته شد. استاندارد AGMA 421.01 نامیده می شود
این استاندارد حاوی فرمولی است که می تواند قدرت را بر حسب اسب بخار و تنش مجاز محاسبه کند. همچنین، این استاندارد حاوی جدولی با ضرایب قابل اجرا است، استاندارد AGMA 421.01 نیز حاوی محتوایی است که امکان در نظر گرفتن عملیات حرارتی این نوع گیربکس را فراهم می کند.
البته در نسخه قبلی اشتباهات تایپی وجود داشت. این مشکل توسط استاندارد AGMA 421.04 منتشر شده در سال 1957 حل شد.
در سال 1959 ایجاد شد با بازنگری استانداردهای AGMA 421.04. دانشمندان تصمیم گرفتند این اصل را اصلاح کنند. و به همین منظور در سال 1963م 22 اکتبر استاندارد AGMA 421.05 برای بهبود در طراحی و ساخت و استفاده از گیربکس های پرسرعت منتشر شد و نواقص استانداردهای قبلی اصلاح شد.