مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

ارزان ترین خودروی چینی در بازار ایران / شهریور 1402


اگر به دنبال خرید خودروی جدید چینی با قیمت زیر یک میلیارد و پانصد تومان هستید، این مقاله از کارمادیو را بخوانید تا با بهترین گزینه ها آشنا شوید.

در حال حاضر اکثر خودروهای چینی موجود در بازار خودروی کشورمان بیش از یک میلیارد تومان ارزش دارند و حتی جایگزین خودروهای وارداتی هستند که سال ها پشت ممنوعیت واردات قرار دارند. این در حالی است که با نگاهی به خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند، می توان نمونه های چینی کمتر از یک میلیارد و پانصد میلیون تومان را پیدا کرد و این خودروها را باید خودروهای ارزان قیمت چینی نامید. البته یک میلیارد تومان اصلا کم نیست و افراد زیادی توان خرید آن را ندارند، اما وضعیت بازار خودروی کشور به این معناست که مدل های زیر این حد را باید ارزان نامید. از این رو در ادامه قصد داریم با بهترین خودروهای ارزان قیمت چینی موجود در بازار کشور آشنا شویم.

MVM X22 Pro - MVM X22 Pro

قیمت کارخانه: 706 میلیون تومان

ارزان ترین کراس اوور چینی موجود در بازار کشورمان X22 Pro است. این خودرو که در ابتدا چری تیگو 3x نام داشت، بر اساس هاچ بک چری فالوین یا ام وی ام 315 ساخته شد و اولین بار در سال 2016 معرفی شد. این کراس اوور توسط مدیر خودروی X22 در ایران عرضه شد و فیس لیفت آن که در اواسط سال 2020 معرفی شد، با نام X22 Pro وارد ایران شد. این خودرو در حال حاضر بسته به نوع موتور در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه می شود. نسخه دستی تازه منتشر شده از یک موتور 4 سیلندر طبیعی 1.5 لیتری با قدرت 116 اسب بخار و گشتاور 143 نیوتن متر استفاده می کند و آن را به یک جعبه دنده پنج سرعته می رساند.

در مورد نسخه اتوماتیک، آن بر اساس یک موتور 1 لیتری سه سیلندر توربو با قدرت 102 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن متر است که به گیربکس CVT متصل شده است. هر دو این نسخه از نظر تجهیزات تفاوتی ندارند و از کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی، کروز کنترل، ترمز دستی برقی با نگه داشتن خودکار، صفحه نمایش 9 اینچی، گرمکن صندلی های جلو، سانروف و ... استفاده می کنند. استفاده از موتور تنفس طبیعی با توجه به نسخه دستی که پیچیدگی کمتری دارد و قیمتی در حدود 170 میلیون تومان دارد، گزینه منطقی تری خواهد بود.

ماشین جک J4

قیمت کارخانه: 765 میلیون تن

جک در کشور ما به لطف مدل های J5 و S5 برندی شناخته شده و محبوب به حساب می آید و به همین دلیل کرمان خودرو از سال 1396 یک سدان اقتصادی جک J4 را در خط تولید قرار داده است. البته این خودرو برای اولین بار در سال 2012 معرفی شد و مدل چندان جدیدی نیست. نام اصلی این سدان چینی A30 است اما در برخی بازارها مانند آمریکای جنوبی و ایران با نام J4 به فروش می رسد. این خودرو از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی بهره می برد که 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. انتقال قدرت این موتور از طریق گیربکس CVT انجام می شود.

استهلاک پایین، مصرف سوخت مناسب، ایمنی بیشتر نسبت به خودروهای داخلی به لطف دریافت پنج ستاره ایمنی از سازمان C-Ncap و تجهیزات قابل قبول از جمله نکات مثبت این سدان چینی است. همچنین کرمان خودرو از زمان عرضه 1401 چندین آپشن جدید از جمله نشانگر تعویض دنده، ترمز دیسکی عقب، سیستم کنترل پایداری و چراغ های روشنایی روز را به لیست تجهیزات J4 اضافه کرده است. آینه های جانبی برقی با گرمکن و هدایت، کامپیوتر سواری، شش بلندگو، کروز کنترل، سنسور نور و صفحه نمایش لمسی از دیگر امکانات این خودرو هستند.

قیمت کارخانه هایما اس 5 - هایما اس 5

قیمت کارخانه: 982 میلیون تومان

ایران خودرو چند سالی است که اقدام به فروش کراس اوورهای هیوندای کرده و توانسته با قیمت های نسبتا مناسب و شبکه گسترده نمایندگی ها و خدمات مورد توجه خریداران قرار گیرد. ارزان ترین کراس اوور هایما در ایران مدل S5 است که در سال 2014 معرفی شد و اگرچه تولید آن در سال 2018 با عرضه نسخه فیس لیفت شده (یا به قول هایما نسل دوم) به پایان رسید، اما ایران خودرو همچنان آن را در حال تولید نگه داشته است. خط این خودرو از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو بهره می برد که 149 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که در مقایسه با رقبای هم قیمت مانند جک اس 3 و ام وی ام X22 پرو اتوماتیک، برگ برنده ای محسوب می شود.

علاوه بر این در حالی که هایم اس 5 با گیربکس CVT عرضه شد، از نیمه دوم سال 1401، ایران خودرو مدل جدیدی با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک را روانه بازار کرد که عملکرد بهتری دارد. این نسخه دارای سیستم نصب موتور، سپر جلو، دسته موتور، اگزوز و لوله اگزوز بهبود یافته است. از مهم ترین تجهیزات این کراس اوور چینی می توان به سیستم کنترل کشش و پایداری، شش ایربگ، صفحه نمایش 7 اینچی، آینه های جانبی تاشو برقی، دوربین 360 درجه، تنظیم برقی صندلی جلو، سانروف، کروز کنترل و ... اشاره کرد. به ندرت دیده می شود. در مجموع، هایم S5 به لطف موتور قدرتمند توربو، آپشن های معقول، کابین جادار و پشتیبانی از ایران خودرو، یکی از بهترین انتخاب ها در بین کراس اوورهای چینی زیر یک میلیارد تومان محسوب می شود.

شی آریسکو 5

قیمت: 1.55 میلیارد تومان

قیمت آریزو 5 با وجود اینکه از یک میلیارد تومان هم می گذرد، زیاد از این حد نمی گذرد و به همین دلیل می تواند با یک تخفیف جزئی در لیست ما قرار گیرد. آریزو 5 سال است که در بازار ملی ما فعالیت می کند و به دلیل آپشن های فراوان، طراحی قابل قبول و شبکه گسترده نمایندگی ها مورد استقبال رانندگان خودرو قرار گرفته است. در حال حاضر این خودرو به یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که 145 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. نیروی موتور توسط یک گیربکس CVT منتقل می شود اما این گیربکس از 9 دنده مصنوعی استفاده می کند که می تواند حس تعویض دنده را القا کند.

آریزو 5 دارای آپشن های زیادی از جمله شش کیسه هوا، کروز کنترل، سانروف، آینه های جانبی تاشو برقی، صفحه نمایش 8 اینچی، دوربین دید عقب، ترمز دستی برقی با نگه داشتن خودکار، سیستم کنترل پایداری و کشش، فضای داخلی چرمی و غیره است. همچنین، اخیراً مدیران خودرو نسخه جدیدی از سدان چینی را با نام آریزو 5 اس یا اسپرت با طراحی تهاجمی‌تر جلو و دو گزینه جدید برای گرمکن صندلی‌های جلو و صندلی راننده با قابلیت تنظیم الکتریکی معرفی کردند. آریزو 5 به دلیل ویژگی های رانندگی خوب و آپشن های مناسب یکی از سدان های قابل قبول در رده قیمتی یک میلیارد تومان خواهد بود.

TIGGO 7 PRO - TIGGO 7 PRO

قیمت کارخانه: 1 میلیارد و 450 میلیون تومان

به گزارش کارمادیو، نسل جدید چری تیگو 7 که اکنون با برند فونیکس وارد بازار ایران شده است، سبک طراحی جدید شرکت چری است. برخلاف نسل قبلی که از خطوط صاف تر و حجم های محتاطانه تر استفاده می کرد، این نسل تمام عناصر ظاهری یک کراس اوور اسپرت را دارد. شاید طراحی جسورانه ظاهر این خودرو نشان دهنده تقاضا برای تهاجمی تر بودن همه خودروهای موجود در بازار باشد.

اگرچه نمی توان تشخیص داد که آیا تیگو 7 پرو با تیگو 7 قدیمی تر فروخته شده در ایران با نام چری مرتبط است یا خیر، هر دو این خودروها دارای موتور مشابهی هستند. اما برخلاف ظاهر اسپرت تیگو 7 پرو، گیربکس به کار رفته در نسل جدید از نوع CVT است که شاید عملکرد ساده ای را نشان دهد، اما از نظر پایداری و نرمی نسبت به دو تیپ قابل قبول تر است. داخل خودرو کاملاً بازطراحی شده است و ما شاهد به روز رسانی ها و ویژگی هایی هستیم که با آن ها در برخی از خودروهای اروپایی آشنا هستیم.

فونیکس با استفاده از صفحه نمایش و دکمه های لمسی تا حد ممکن، خوشه دیجیتال کامل و کنتراست رنگی به کار رفته در بسته بندی، توانسته ظاهری متقارن و شیک به  خودرو تیگو 7 پرو بدهد. اما همچنان تفاوتی در مدل چهار چرخ محرک موجود در بازار وجود دارد که به تدریج به یک تفاوت مهم بین محصولات کره ای، ژاپنی و اروپایی با محصولات چینی تبدیل شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد