مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

مجله خزر

مجله برای ایرانیان به وسعت خزر

سنگ کلیه چیست و چه علائمی دارد؟


سنگ کیسه صفرا، کلیه ها مواد زائد بدن را که به شکل ادرار وارد خون می شود را دفع می کنند. گاهی اوقات، مقدار زیادی مواد زائد، همراه با کمبود مایعات در خون، می تواند باعث ایجاد رسوبات سخت از مواد معدنی و نمک در کلیه ها شود که به عنوان سنگ کلیه شناخته می شوند.

تشکیل سنگ کلیه دلایل زیادی دارد و می تواند هر قسمتی از سیستم ادراری انسان از کلیه ها گرفته تا مثانه را تحت تاثیر قرار دهد. به طور معمول، وقتی ادرار غلیظ می شود، سنگ در کلیه یا مثانه تشکیل می شود و باعث کریستال شدن نمک های معدنی و چسبیدن آنها به هم می شود. 

امضا کردن

سنگ کلیه ممکن است علائم خاصی ایجاد نکند تا زمانی که به کلیه یا از طریق مجرای ادراری فرد حرکت کند، یعنی لوله ای که کلیه را به کلیه متصل می کند. در این زمان، علائم زیر ممکن است رخ دهد:

درد شدید در بازوها، پشت و زیر دنده ها

درد در قسمت پایین شکم و ران ها

درد به صورت امواج و نبض است

احساس درد در هنگام ادرار کردن

ادرار قرمز، قرمز یا قهوه ای است

تهوع و استفراغ

تکرر ادرار

دفع ادرار بیشتر از حد معمول، اما متناوب

در صورت ابتلا، تب و لرز نیز مشاهده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علائم و نشانه های نگران کننده به پزشک مراجعه کنید مانند:

درد آنقدر شدید است که فرد نمی تواند بنشیند

تهوع و استفراغ

درد همراه با تب و لرز.

خون در ادرار

مشکل در ادرار کردن

علل ایجاد سنگ کلیه

سنگ کلیه اغلب علت خاصی ندارد، اگرچه عوامل زیادی می توانند این مشکل را در فرد افزایش دهند. سنگ کلیه زمانی اتفاق می افتد که ادرار فرد حاوی مواد کریستالی بیشتری مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک باشد. در عین حال، ادرار فرد ممکن است فاقد موادی باشد که از تجمع کریستال ها جلوگیری می کند و محیط مناسبی را برای تشکیل سنگ کلیه ایجاد می کند.

انواع سنگ کلیه

دانستن نوع سنگ می تواند به تعیین علت آن کمک کند و اطلاعاتی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه ارائه دهد. در صورت امکان در صورت رد شدن سنگ آن را ذخیره کرده و برای معاینه نزد پزشک ببرید. انواع سنگ کلیه:

سنگ کلسیمی

سنگ های کلیه معمولا از کلسیم ساخته می شوند.این نوع سنگ ها می توانند به شکل اگزالات کلسیم تشکیل شوند. اگزالات یک ماده طبیعی است که در غذا یافت می شود و همچنین روزانه توسط کبد تولید می شود. برخی از میوه ها و سبزیجات، و همچنین شکلات، آجیل سرشار از اگزالات هستند. علاوه بر این، ویتامین D با دوز بالا، جراحی بای پس روده و بیماری های متابولیک مختلف می تواند باعث افزایش میزان کلسیم یا اگزالات در ادرار شود. سنگ های کلسیمی گاهی اوقات می توانند به شکل فسفات کلسیم تشکیل شوند. این نوع سنگ در شرایط متابولیک مانند اسیدوز توبولار کلیوی شایع است.

سنگ های استروویت

سنگ های استروویت در پاسخ به بیماری هایی مانند عفونت های دستگاه ادراری یافت می شوند این سنگ ها می توانند به سرعت رشد کرده و بسیار بزرگ شوند، گاهی اوقات علامت هشدار کمی دارند

سنگ های اسید اوریک

سنگ های اسید اوریک در افرادی که مایعات کافی نمی نوشند یا زیاد می نوشند، افرادی که غذاهای پر پروتئین انتخاب می کنند و افراد مبتلا به نقرس تشکیل می شود. برخی عوامل ژنتیکی خطر ابتلا به سنگ های اسید اوریک را افزایش می دهند.

سنگ سیستین

این سنگ‌ها در افراد مبتلا به یک اختلال ژنتیکی تشکیل می‌شوند که باعث می‌شود کلیه‌ها مقادیر زیادی از اسیدهای آمینه خاص (سیستینوری) را دفع کنند و در نهایت زمینه را برای تشکیل سنگ فراهم می‌کنند.

عواملی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند

عواملی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند عبارتند از:

یک چیز عادی در خانواده

اگر فردی در خانواده شما سنگ کلیه داشته باشد، احتمالاً شما نیز به آن مبتلا خواهید شد و اگر برای یک یا چند روز سنگ کلیه داشته اید، در خطر ابتلای مجدد به آن هستید.

کم آبی بدن

نوشیدن آب کافی در روز می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند و زیاد عرق می کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند

رژیم غذایی

رژیم های غذایی سرشار از پروتئین، نمک و قند می توانند خطر ابتلا به انواع خاصی از سنگ های مرتبط با دستگاه ادراری، به ویژه سنگ کلیه را افزایش دهند. این امر به ویژه در مورد رژیم های غذایی پر سدیم (نمک) صادق است. نمک زیاد در رژیم غذایی، مقدار کلسیمی را که باید توسط کلیه ها فیلتر شود، افزایش می دهد و در نتیجه خطر ابتلا به سنگ کلیه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

اضافه وزن

BMI یا شاخص توده بدنی بالا و به طور کلی افزایش وزن ارتباط مستقیمی با این بیماری دارد. کلینیک تخصصی آراکس مجهزترین ارائه دهنده خدمات زیبایی می باشد

بیماری های دستگاه گوارش

جراحی بای پس معده، بیماری التهابی روده یا اسهال مزمن می تواند باعث تغییراتی در فرآیند گوارش شود که بر جذب کلسیم و آب بدن تأثیر می گذارد و سطح مواد تشکیل دهنده سنگ در ادرار را افزایش می دهد.

سایر شرایط پزشکی

بیماری ها و شرایطی که ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند عبارتند از اسیدوز نفروتیک، سیستیت، پرکاری پاراتیروئید، برخی داروها و برخی عفونت های دستگاه ادراری.

درمان سنگ کلیه

با سنگ شکنی موج شوک

در این روش درمانی از امواج ضربه ای سنگ شکنی برای شکستن سنگ های کلیه به قطعات کوچک استفاده می شود. سپس سنگ های خرد شده از طریق دستگاه ادراری از بدن خارج می شوند.

این درمان معمولاً 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد و گاهی اوقات با بیهوشی عمومی انجام می شود، به این معنی که بیمار در خواب است و دردی ندارد.

اورتروسکوپی

این روش درمانی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پزشک از ابزاری لوله مانند برای یافتن و برداشتن سنگ استفاده می کند. در مورد سنگ بزرگ، ابتدا از لیزر برای شکستن سنگ به اندازه ای استفاده می کنند که بتواند از مجاری ادراری عبور کند. در موارد نادر از عمل نفرولیتوتومی استفاده می شود.

در طی جراحی، لوله ای از طریق پوست مستقیماً به کلیه وارد می شود تا سنگ را خارج کند. به این ترتیب روند درمان و بهبودی دو یا سه روز در بیمارستان طول می کشد.

چگونه پیشگیری کنیم؟ به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


بهترین راه برای پیشگیری از سنگ کلیه نوشیدن مایعات کافی در طول روز است. بیشتر افراد باید روزانه 8 تا 12 لیوان مایعات مصرف کنند. اگر بیماری کلیوی دارید و نیاز به محدود کردن مصرف مایعات دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین محدود کردن مصرف سدیم و پروتئین هایی مانند تخم مرغ و گوشت می تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کند. اما هرگز بدون مشورت یا مشورت با پزشک خود، هیچ درمان یا رژیمی را شروع یا متوقف نکنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد